Linkbuilding uitbesteden

Linkbuilding?
Wij zorgen voor waardevolle vermeldingen op relevante plekken op het web.

Een linkbuilding campagne van Web Whales

Een linkbuilding campagne van Web Whales is altijd op maat gemaakt. Het liefst houden wij tijdens de ontwikkeling van een nieuwe website al rekening met “hoe de website backlinks kan gaan verdienen.” Wanneer je website niet door ons is ontwikkeld, zullen we eerst bekijken welke linkbuilding mogelijkheden deze nu biedt. Op basis daarvan kunnen we besluiten om als onderdeel van het traject extra content te ontwikkelen of samen te voegen.

Ook adviseren we onze klanten bij aanvang van het traject over de zoekwoorden die voor hen het meest interessant zijn. In eerste instantie willen een hoop bedrijven scoren op generieke zoektermen zoals “catering” of “autobedrijf”. Na een klein vooronderzoek blijkt dan vaak dat er andere, vaak specifiekere termen zijn die veel interessanter zijn!

We bekijken voor aanvang van de campagne tevens het huidige “backlinkprofiel” (de samenhang tussen alle backlinks naar de website). Op basis hiervan kan er worden besloten op wat voor soort websites we ons dienen te richten en of er wel of niet ruimte is voor het gebruik van zoektermen in de anchorteksten. In sommige gevallen kan het voorkomen dat we “slechte” backlinks tegenkomen die de website strafpunten oplevert. In dat geval kunnen we deze eerst verwijderen of uitsluiten zodat we met een frisse start kunnen beginnen.

Wanneer wij starten met linkbuilding, kiezen we er vaak voor om te beginnen met het laaghangend fruit. Zo bekijken we bijvoorbeeld welke links de klant vanuit zijn eigen netwerk in de branche gemakkelijk kan verkrijgen. Leverancierslinks voor webshops zijn hier een krachtig voorbeeld van. Voor bedrijven die zich voornamelijk op lokale zoekopdrachten richten, kunnen we hun online vermeldingen op orde brengen. Hierna maken wij gebruik van diverse technieken/strategieën om nieuwe links te verkrijgen. Daarbij doen wij liever een stapje extra om die ene belangrijke link te verkrijgen, dan om vijf links te krijgen op nietszeggende websites. Linkbuilding draait bij Web Whales om het langetermijn succes van jouw website. We kunnen dan ook niet garanderen dat je bezoekersaantallen binnen een maand sky high zijn, maar wel dat je ook volgend jaar weer profijt hebt van de backlinks die wij aanleveren.

Linkbuilding campagne van Web Whales resultaten

Hoe wij onze linkbuilding campagnes transparant houden

Overzichten met nieuwe links

Maandelijks ontvang je een overzicht met alle links die geplaatst zijn en welke nog in behandeling zijn.

Zoekwoordposities monitoren

Gedurende de linkbuilding campagne houden wij de belangrijkste zoektermen voor je in de gaten en ontvang je maandelijks een rapportage.

Backlinks monitoren

Bestaande backlinks worden geregeld gecontroleerd, zodat de waarde behouden blijft en we direct kunnen reageren als deze verwijderd worden.

Wat doen wij wel

✓ Linkbait creeëren – We kiezen een onderwerp waar nog weinig informatie over is en creëren hier content voor. Dit kan een tekst zijn, maar ook een video, infographic of tool. Deze content brengen we vervolgens onder de aandacht van belangrijke websites en influencers in jouw branche.

✓ Gastbloggen – We schrijven gastblogs op relevante websites in jouw branche. Denk daarbij aan informatieve platformen en nieuwswebsites.

Link buying - We zijn er niet bepaald trots op, het betalen voor een (dofollow) link is immers tegen de richtlijnen van Google. In de realiteit is dit echter een van de effectiefste methodes om kwalitatieve links te vergaren. Natuurlijk overleggen we eerst voordat we deze techniek gebruiken!

Broken linkbuilding – Wanneer er populaire webpagina’s verdwijnen zijn er veel websites die verwijzen naar deze niet meer bestaande webpagina’s. Met broken linkbuilding sporen we deze verdwenen pagina’s op, kijken we of we een soortgelijke pagina kunnen opzetten en benaderen we alle websites die naar deze verdwenen pagina’s linken. Deze aanpak leent zich voornamelijk voor internationaal opererende websites.

✓ Online vermeldingen – Wanneer lokale SEO belangrijk is zorgen we dat jouw bedrijfsgegevens bekend (en consistent) zijn bij de belangrijkste online bedrijvengidsen. Hierbij benaderen we ook branche gerelateerde overzichtswebsites  zoals bijvoorbeeld vergelijkingswebsites.

Promotie bestaande content – Veel bedrijven hebben al een interessante blog of een berg content liggen. In die situatie kunnen we ervoor kiezen deze content te promoten en te gebruiken als linkbait.

✓ Links ruilen – In beperkte maten doen we aan linkruil. Niet linken om het linken, maar pas wanneer een andere (gerespecteerde) website binnen je branche ook echt interessant is voor jouw bezoekers.

PR & marketing – Wanneer linkbait niet genoeg is kan er ingezet worden op grotere marketinginitiatieven zoals een ludieke actie die vervolgens online wordt gepromoot of het opbouwen van relaties met belangrijke (online) spelers in de branche.

Wat doen wij niet

✗ Links ruilen – Geen verstopte pagina’s op je website met tientallen links naar websites waar je bezoekers geen wijs uit worden. Dat houd in ook geen ABC, of zelfs maar ABCDEF linkruils.

✗ Links vanaf ons eigen netwerk – Wij beheren niet honderden websites waarop we blogberichten van tenminste 500 woorden plaatsen met jouw links erin.

✗ Niet gerelateerde startpagina’s – Onze linkbuilding campagnes bestaan niet uit het aanmelden van jouw website op 101 startpagina’s en linkoverzichten. De enige startpagina’s waar we je aanmelden zijn relevante overzichten binnen jouw branche. Als we deze mogelijkheid inzetten gebruiken we hier alleen de bedrijfsnaam en/of de URL van de website als anchortekst. Tevens plaatsen we je alleen op goed onderhouden pagina's met geen tot een beperkt aantal niet werkende links. Ook startpagina's met links naar ongerelateerde onderwerpen vermijden we.

✗ Lage kwaliteit persberichten – We schrijven geen persberichten met jouw links erin en verspreiden deze op lage kwaliteit sites of RSS feeds die vervolgens door honderden andere websites worden opgepakt. Als wij persberichten sturen dan is dit naar een handje vol autoriteiten.

✗ Alleen maar anchorteksten met het zoekwoord erin – We laten andere webmasters vaak vrij in de keuze voor een anchortekst en zorgen ervoor dat slechts een klein deel van de anchorteksten het exacte zoekwoord bevat.

✗ Alle links zo snel mogelijk  - We zullen niet al jouw backlinks binnen een maand verzamelen. We kiezen ervoor dit in een geleidelijk tempo te laten verlopen. De meeste van onze trajecten hebben dan ook een looptijd van tenminste zes maanden.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verzamelen van externe links die naar de eigen website verwijzen, met als doel deze beter vindbaar te maken in de zoekmachines. Deze zogenoemde backlinks werken als online aanbevelingen en vormen daarmee een belangrijk signaal voor zoekmachines. Een populaire website krijgt - ook zonder extra linkbuild inspanningen - immers meer online vermeldingen en backlinks dan een onbekende website.

De afgelopen jaren hebben een hoop bedrijven hun website laten optimaliseren voor zoekmachines. Door deze stijging van concurrentie is linkbuilden daardoor vaak een logische vervolgstap geworden. In veel branches komt men niet meer in de top 10 van de zoekresultaten terecht zonder een geoptimaliseerde website én een actieve linkbuilding campagne.

Omdat backlinks zúlke belangrijke signalen zijn voor zoekmachines, is veelvuldig geprobeerd deze te manipuleren. SEO bedrijven creëerden bijvoorbeeld honderden websites waarop zij de links van hun klanten konden plaatsen. Omdat zoekmachines de meest relevante websites aan hun bezoekers willen tonen en niet alleen de websites met de meeste backlinks, worden backlinks vandaag de dag heel anders gewogen dan vroeger.

Kort gezegd kijken zoekmachines veel meer naar de relevantie en de samenhang tussen backlinks dan naar het aantal backlinks. Daarnaast kunnen websites strafpunten oplopen wanneer zij hun backlinks proberen te manipuleren. Deze strafpunten kunnen ervoor zorgen dat een website lager in de zoekresultaten wordt geplaatst of in zijn geheel uit de zoekmachine index wordt verwijderd.

Linkbuilding uitbesteden - de voordelen en nadelen

In tegenstelling tot het optimaliseren van een website, heeft linkbuilding een veel consistenter karakter. De concurrentie zit niet stil en daarom is het voor veel bedrijven zaak jaarlijks te investeren in het verkrijgen van nieuwe backlinks. Dit zorgt ervoor dat de keuze voor het wel of niet uitbesteden van je linkbuildactiviteiten vaak veel ingrijpender is dan het uitbesteden van je website optimalisatie.  Tijd is immers geld en waardevolle links verkrijg je niet in een middagje e-mails versturen. Mocht je twijfelen, dan hopen we je hier te kunnen informeren over de voordelen en nadelen van het uitbesteden van linkbuilding.

De voordelen van uitbesteden

  1. Gespecialiseerde kennisLinkbuilding (en SEO in het algemeen) zijn kennisintensieve vakgebieden en staan of vallen met de kennis van jouw linkbuilder. Hierbij is het vooral belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste veranderingen in de algoritmes van zoekmachines zoals Google.  Wanneer je linkbuilding uitbesteedt, dan mag je verwachten dat jouw partner deze kennis in huis heeft. Wanneer je ervoor kiest om een in-house linkbuilder aan te nemen of op te leiden, dan wordt dit zijn/haar verantwoordelijkheid.
  2. Bestaand netwerk - Bedrijven die zich dagelijks bezig houden met linkbuilding hebben vaak al een hoop contacten opgebouwd en weten waar zij in jouw branche relevante backlinks kunnen verkrijgen. Je mag er dus vanuit gaan dat deze partijen een stuk effectiever werken dan wanneer je zelf contact opneemt met webmasters.
  3. Focus op je core business – Uitbesteden kan voor rust zorgen en geeft je de mogelijkheid om je energie te steken in de rest van je bedrijf.
  4. Geen extra kosten voor hulpprogramma’s – Wanneer je voor uitbesteding kiest, hoef je niet te investeren in extra hulpprogramma’s om zoekwoordposities te monitoren, backlinks in de gaten te houden en de backlinks van concurrenten in kaart te brengen.
  5. Volledig marketingteam – Een succesvolle linkbuilding campagne bestaat niet alleen uit het versturen van e-mails. Dikwijls moet er “linkbait” gecreëerd worden. Dit is bijvoorbeeld een goed artikel of een overzichtelijke infographic die bedoeld is om backlinks mee te verdienen. Niet iedereen kan zoiets in elkaar zetten. Wanneer je met een linkbuilding bedrijf zaken doet, mag je verwachten dat zij - ofwel één van hun partners - dit soort content kunnen verzorgen. Als je zelf een de slag gaat met linkbuilding zul je ook deze vaardigheden moeten bezitten of dit onderdeel alsnog moeten uitbesteden.

De nadelen van uitbesteden

  1. Hogere kosten – De kosten voor uitbesteding liggen vaak een stuk hoger dan wanneer je het zelf doet. Reken maar uit: een beetje linkbuilder kost tussen de 40 en 80 euro per uur. Wanneer webmasters vervolgens nog een vergoeding krijgen voor het plaatsen van de link lopen de kosten snel op. Bij een mooi project kan je wellicht wat korting bedingen, maar je bent al snel een paar duizend euro kwijt als iemand enkele dagen per week voor je aan de slag gaat. Natuurlijk mag je hiervoor wél verwachten dat diegene veel sneller werkt dan wanneer je het zelf doet!
  2. Minder kwaliteitscontrole – Ieder linkbuilding bedrijf geeft zijn eigen draai aan het proces. Wij hebben zelf gemerkt dat termen zoals “kwalitatieve links” en “gevarieerd backlinkprofiel” nogal eens kunnen verschillen per bedrijf. Wanneer jij hele specifieke eisen stelt aan je backlinks, vereist het uit handen geven extra aandacht.
  3. Transparantie – Het linkbuilding proces is vrij ontastbaar. Je krijgt vaak geen inzicht in hoe de backlinks verkregen zijn. Is er bijvoorbeeld sprake geweest van linkruil of zijn de linkende pagina’s in het eigen beheer van het SEO bedrijf? Dit zijn allemaal factoren die wel van belang zijn, maar waar je als website eigenaar vaak geen inzicht in krijgt. Gelukkig krijg je bij de meeste bedrijven wel een overzicht van de aangevraagde en geplaatste backlinks.
  4. Contracten – Omdat linkbuilding een langetermijninvestering is, worden deze trajecten meestal verspreid over ten minste 4-5 maanden, maar bij voorkeur over een jaar. Dit zorgt er ook voor dat zoekmachines de activiteiten niet als verdacht beschouwen. Door de aard van de werkzaamheden teken je al snel een contract of accepteer je de langere looptijd. Wanneer je halverwege ontevreden bent kom je hier vaak moeilijk onderuit.

Ook starten met een linkbuilding campagne?

Wat kost linkbuilding?

De kosten voor het uitbesteden van linkbuilding worden bepaald door je huidige backlinks, de concurrentie in jouw markt en de doelen die je wilt bereiken. Daarnaast is het zaak dat je website op orde is, anders word de linkwaarde van je backlinks niet volledig benut. Hierdoor is linkbuilding vaak een vervolgstap na het optimaliseren van je website. De partij aan wie je het linkbuilden wilt uitbesteden zal voor zichzelf een inschatting maken hoelang hij/zij denkt bezig te zijn om een bepaalde positie te bereiken. Op basis hiervan zal er een prijs worden voorgelegd.

Het is vrij ongebruikelijk dat de tarieven voor linkbuilding op basis van een uurprijs worden afgesproken of gecommuniceerd. Veel bedrijven vragen een bedrag per maand voor een vaste periode of een prijs per link. Vaak starten deze bedragen vanaf €250,- per maand. Afhankelijk van de omvang van de campagne kunnen de maandelijkse kosten oplopen tot tien duizenden euro’s per maand. Sommige grote e-commerce spelers hebben niet voor niets een eigen team met linkbuilders.

Helaas is dit bedrag per maand moeilijk te vergelijken met andere bedrijven. De resultaten kunnen vaak pas achteraf worden gemeten en wanneer afhankelijk van de gebruikte technieken kunnen de resultaten slechts tijdelijk zijn. In het ergste geval kunnen verkeerde technieken jaren later voor een penalty zorgen. Je website of een groot deel van je webpagina’s kan dan uit de index van een zoekmachine worden verwijderd.

Ook de waarde die zoekmachines aan een link geven verschilt enorm. Zo kijken zoekmachines naar de relevantie tussen de websites, de context rondom de links, het backlinkprofiel van de verwijzende website, de andere links op de pagina, de samenstelling van alle inkomende links naar de website, de anchorteksten en de kwaliteitssignalen op de verwijzende website. Hierdoor zegt het aantal links vrij weinig over de waarde die jouw website van de links ontvangt. Alhoewel kwantiteit vroeger een belangrijkere rol speelde zijn zoekmachines de afgelopen jaren steeds meer naar de kwaliteit van de links gaan kijken. Hierdoor is het voor veel bedrijven appels met peren vergelijken.

Op het gebied van linkbuilding is het zaak eerst te begrijpen welke technieken er worden gebruikt en of deze kwaliteit voor het gewenste langetermijneffect zorgt. Wanneer hier duidelijkheid over is kan je informeren naar hoe de kosten van het SEO bedrijf zijn opgebouwd. Als je deze twee zaken begrijpt kan je een reële vergelijking maken tussen twee bedrijven. Bied een bedrijf zijn diensten voor minder dan €300,- per maand aan, wees dan extra op je hoeden. De kans is groot dat hier geen kwalitatieve links mee tot stand worden gebracht.

Ook starten met een linkbuilding campagne?

Ons laatste Linkbuilding artikel

Handige bronnen

Iets meer informatie over hoe je linkbuilding kunt inzetten? Wij adviseren hier te beginnen:

1. Onderzoek naar de uitgaven aan linkbuilding (in het Engels)
2. Content marketing budget verdelen (in het Engels)
3. Cheatsheet voor enkele belangrijke algoritme updates (in het Engels)
4. Moz linkbuilding beginners handleiding (in het Engels)
5. Backlinko basis handleiding Linkbuilding (in het Engels)

Heb je specifieke linkbuilding vragen, of wil je dat wij eens naar jouw backlinkprofiel kijken? Stuur ons dan een e-mail en onze experts helpen je graag opweg!

Op de hoogte blijven van updates en veranderingen? Bezoek één van de volgende communities eens:

1. SEO Nederland (Google+)