SEO uitbesteden

SEO uitbesteden?
Onze SEO campagne zorgt dat jouw website beter vindbaar wordt in Google. Geen snelle trucs; onze SEO experts gebruiken strategieën om ook volgend jaar weer mee te scoren.

Een SEO campagne van Web Whales

Je zult wel hebben gemerkt dat je online aanwezigheid jaar in jaar uit belangrijker wordt. Er ontstaan nieuwe internetgiganten en bedrijven die zich te langzaam aanpassen verliezen marktaandeel of gaan zelfs kopje onder. Tijdens deze hele verschuiving hebben zoekmachines zoals Google een centrale positie ingenomen als schakel tussen potentiële klanten en bedrijven.

Ben je nog niet bekend met zoekmachine optimalisatie? Hier vind je extra informatie:

In deze snel veranderende wereld helpt een SEO campagne van Web Whales jouw bedrijf beter vindbaar te worden in de organische resultaten van zoekmachines. In tegenstelling tot AdWords-vermeldingen zijn dit onbetaalde zoekresulaten. Bij het uitbesteden van je SEO heb je dan ook niets te maken met de terugkerende "kosten per klik". Onze campagnes starten vaak met een vooronderzoek waarin we de verbeterpunten op de website in kaart brengen en eventueel direct voor je aanpassen - we hebben namelijk ook uitstekende programmeurs in dienst! Afhankelijk van hoe jij ervoor staat, kan onze SEO-expert daarna starten met de ontwikkeling van nieuwe content en het verkrijgen van extra links naar jouw website.

Waar bestaan onze SEO campagnes uit?

Onderzoek & advies

Goed onderzoek en advies helpt je verder te kijken dan je concurrenten. Waar sta je, waar liggen de kansen en hoe zorgen we dat iedere geïnvesteerde euro er twee oplevert?

Lees meer over een van onze advies casestudies

Website optimalisatie

Om bovenaan in Google te komen is een goed geoptimaliseerde website een must. Hierbij spelen de technische opbouw, website-indeling en het zoekwoordgebruik een belangrijke rol!

Content creatie

De juiste content zorgt ervoor dat zoekmachines jouw website niet alleen tonen op je belangrijkste zoektermen, maar ook op honderden gerelateerde zoekopdrachten.

Lees meer over een van onze content casestudies

Linkbuilding

Zoekmachines kijken naar wat er online wordt gezegd over jouw website. Ben je populair, word je vermeld in vakbladen, krijg je aanbevelingen? Met linkbuilding helpen we jou belangrijke links te verkrijgen!

Lees meer over onze linkbuild diensten

Direct een SEO campagne starten?

Wil je online meer klanten bereiken, maar wil je de SEO liever niet zelf doen? Wij leren jouw bedrijf graag kennen!

Casestudie: Hoe Snizoo op honderden termen bovenaan kwam te staan

Snizoo is in 2013 live gegaan als reviewplatform voor de tatoeagebranche en trekt inmiddels bijna 60.000 bezoekers per maand. Door voor de ontwikkeling van deze website een uitgebreid zoekwoordonderzoek uit te voeren, kon hier tijdens de ontwikkeling rekening mee gehouden worden. Uit de inventarisatie van onze SEO-expert bleek dat er kansen waren voor vier zoekwoordcategorieën:

  1. Brede zoektermen zoals tattoo shop of tatoeage;
  2. Locatiegerichte zoektermen zoals tattoo shop + [plaatsnaam];
  3. Zoekopdrachten naar specifieke tattoo shops zoals [naam tattoo shop] + [plaatsnaam];
  4. Informatieve zoekopdrachten gericht op informatie over stijlen, soorten en tattoo gerelateerde onderwerpen.

Hierdoor kon Snizoo hun overzicht met tattoo shops opdelen per plaats en werd er een aparte informatieve sectie genaamd “Tattoo tips” ontwikkeld. In plaats van alleen te scoren op het zoekwoord “tattoo shops”, scoort Snizoo nu ook op honderden lokale zoekopdrachten.

Tijdens de doorontwikkeling van het platform is er, samen met onze SEO expert, een contentstrategie en een linkbuildstrategie uitgewerkt waarin de gebruikers en de aangesloten tattoo shops een belangrijke rol speelden. Zo werden aangemelde tattoo shops via automatische e-mails aangespoord om ook links naar de website van Snizoo te plaatsen en als gastauteur bij te dragen aan de contentontwikkeling. Deze links waren belangrijke signalen voor Google en hebben er mede voor gezorgd dat de website op meer dan 500 verschillende zoektermen bovenaan in Google staat.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, in het Nederlands ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie. Met SEO wordt een website zo opgebouwd en ingericht dat zoekmachines (zoals Google & Bing bijvoorbeeld) de website beter vinden, begrijpen en associëren met de juiste zoekwoorden. Dit met als doel om voor een langere periode meer relevant organisch zoekverkeer naar de website te trekken.

Alhoewel het optimaliseren van met name grotere websites en webshops erg technisch en kennisintensief is, zijn er ook veel onderdelen van een SEO campagne die zich niet op het technische aspect richten. Deze onderdelen richten zich voornamelijk op de content strategie, de gebruiksvriendelijkheid, de positionering en de online promotie (Linkbuilding/PR) van de website.

Een website wordt dus niet alleen voor zoekmachines beter te begrijpen, maar ook de gebruikerservaring, (online) naamsbekendheid en content wordt verbeterd. Het “optimaliseren voor zoekmachines” waar vroeger nog wel eens sprake van was gaat tegenwoordig dan ook hand in hand met het “optimaliseren voor gebruikers”.

Zoekmachines willen hun bezoekers immers naar de meest relevante website sturen en niet naar degene die zijn codes het best op orde heeft of het zoekwoord het vaakst gebruikt.

Wat kost SEO?

Helaas is dit geen gemakkelijke vraag. SEO is immers niet een kunstje dat voor iedere website hetzelfde is. Je doelstellingen, de staat van je website, de branche waarin je zit en de populariteit van je merk  spelen allemaal een rol op de hoeveelheid tijd die in jouw campagne gaat zitten. Omdat SEO zoveel raakvlakken heeft met andere vakgebieden kan het daarnaast gebeuren dat er meerdere personen met andere uurtarieven aan jouw campagne werken. Wanneer er bijvoorbeeld een uitgebreide contentstrategie is bedacht kan het zijn dat de helft van de uren door een tekstschrijver worden gemaakt i.p.v. door de SEO specialist.

SEO bedrijven kunnen vaak op drie manieren werken. Met een vast bedrag, een prijs per uur of een bedrag per maand. Een bedrag per maand is vaak alleen geschikt wanneer het SEO bedrijf maandelijkse werkzaamheden heeft zoals het ontwikkelen van nieuwe content of het promoten van de website d.m.v. linkbuilding. Nog niet bekend met de term linkbuilding? Hier geven we er extra uitleg over.

Prijs per uur – Uit een grootschalig onderzoek van Moz bleek de prijs van een SEO’er tussen de €45,- en €150,- per uur te liggen. Toen wij onze eigen tarieven vaststelde kwamen we in Nederland echter maar weinig SEO’ers tegen die meer dan €100,- per uur vroegen. Gemiddeld lag de prijs rond de €65,- tot €70,- per uur.

Vast bedrag per maand – Uit hetzelfde onderzoek kwam naar voren dat maandelijkse bedragen tussen de €200,- en €4000,- het meest voorkwamen.

Vaste prijsafspraak – Vaste prijsafspraken kunnen heel divers zijn. Van een paar honderd euro voor het oplossen van relatief simpele problemen tot tien duizenden euro’s voor grote projecten. Het minimum voor het starten van een SEO traject is in de praktijk €1500,-. Dit is echter vaak niet genoeg om de gewenste resultaten te bereiken. Voornamelijk grotere websites en webshops kijken al snel tegen een kostenplaatje van meer dan €10.000,- aan.

Als SEO’er ben je snel geneigd om te kijken naar “wat is het maximale” dat we voor een website kunnen doen. Dit houdt echter ook in dat het factuurbedrag snel oploopt. Voor bedrijven die minder ervaring hebben met het rendement op zoekmachine optimalisatie, kan het in die situatie uitkomst bieden om de werkzaamheden op te splitsen en geleidelijk aan door te laten voeren. Een beetje SEO is namelijk beter dan geen SEO.

SEO uitbesteden - de voordelen en nadelen

SEO uit handen geven kan voor veel bedrijven een grote stap zijn. Niet alleen omdat het kosten met zich meebrengt maar ook dikwijls omdat het onzeker is of de investering wordt terugverdient. Voor veel bedrijven die nog niet eerder hebben geïnvesteerd in zoekmachine optimalisatie zijn de werkzaamheden en resultaten vrij ontastbaar en daardoor moeilijk op waarde te schatten. Bedrijven met wat meer ervaring hierin begrijpen de waarde vaak maar al te goed, maar vinden het lastig om een partij te vinden die kwaliteit levert tegen de juiste prijs. Iedere partij claimt namelijk “White hat SEO technieken te gebruiken” en “Volgens de richtlijnen van Google” te werken.

De voordelen van uitbesteden

  1. Kennis in huis halen – SEO is een vakgebied waar geen opleiding voor is. Dit houd in dat een expert honderden, zo niet duizenden uren heeft moeten lezen en experimenteren om op het niveau te komen waar hij/zij nu is. Het oppakken van de basis kan binnen enkele dagen, maar het verkrijgen van diepgang duurt jaren.
  1. Focus op je core business – Uitbesteden kan voor rust zorgen en geeft je de mogelijkheid om te doen waar je goed in bent.
  1. Geen extra kosten voor hulpprogramma’s – Wanneer je besluit je SEO uit te besteden hoef je zelf niet te investeren in een scala aan programma’s. Het gemiddelde SEO bedrijf is al snel een paar honderd euro per maand hieraan kwijt.
  1. Hoger rendement uit je bestaande bezoekers – Omdat SEO zich allang niet meer beperkt tot alleen het technische gedeelte zullen er ook werkzaamheden worden uitgevoerd die jouw website voor gebruikers aantrekkelijker maakt. Zelfs als je er 0 extra bezoekers per maand bij krijgt is de kans dus groot dat je er extra klanten aan overhoud.

De nadelen van uitbesteden

  1. Hogere kosten – Het inhuren van een externe professional is over het algemeen een stuk duurder dan wanneer je intern een SEO specialist hebt zitten. Wanneer je deze kennis nog niet in huis hebt kan je van een specialist echter wel verwachten dat hij hetzelfde werk in een veel kortere periode voor elkaar krijgt.
  2. Gebrek aan transparantie – Omdat de technische optimalisatie van een website vaak abracadabra is voor bedrijven is het moeilijk om de kwaliteit van je SEO  partner te controleren. Stijg je? Mooi, maar dit kan ook zijn omdat je toevallig een paar extra online vermeldingen hebt verkregen of omdat er korte-termijn technieken worden gebruikt.
  3. SEO als bijverkoop – Wie websites bouwt of online marketing ondersteuning aanbiedt krijgt geregeld de vraag of men ook zoekmachine optimalisatie verzorgd. Dit kan ervoor zorgen dat bedrijven een groot scala aan diensten gaan aanbieden waar ze eigenlijk net niet genoeg van af weten. Op zich niet zo erg als het om basis optimalisatie gaat, maar wanneer je de diepte in wilt dan is het advies van je webdeveloper waarschijnlijk niet voldoende.
  4. Onnodige investering – Is het je wel eens opgevallen dat iedereen zijn eigen vakgebied erg belangrijk vindt? Met SEO is dat net zo. Niet voor ieder bedrijf met een website is SEO een rendabele investering, jouw gesprekspartner kan daar natuurlijk anders over denken.

Ook starten met een SEO campagne?

Ons laatste SEO artikel

Handige bronnen

Zelf de basis leren? Wij adviseren hier te beginnen:

1. Basishandleiding Google (in het Nederlands)
2. Richtlijnen voor webmasters van Google (in het Nederlands)
3. Moz beginners handleiding algemeen (in het Engels)
4. Moz linkbuilding beginners handleiding (in het Engels)
5. De marketingafdeling van de toekomst (in het Engels)

Heb je specifieke SEO vragen, of wil je dat wij eens naar jouw website kijken? Stuur ons dan een e-mail en onze experts helpen je graag opweg!

Op de hoogte blijven van updates en veranderingen? Bezoek één van de volgende communities eens:

1. SEO Nederland (Google+)