Sitemigraties

Website veranderen?
Dit is een belangrijk moment voor jouw SEO. Met onze aanpak helpen we een daling van je bezoekersaantallen voorkomen.

Wat is een sitemigratie?

Wanneer je teksten, afbeeldingen, URL’s of zelfs codes aanpast, dan kan dit gevolgen hebben voor jouw posities in de zoekresultaten. Als website-eigenaar zien deze veranderingen er vaak uit als verbeteringen van de oude website, maar voor zoekmachines hoeft dit niet altijd zo te zijn.

Een sitemigratie heeft vaak één of meer van de volgende kenmerken:

  • De website verhuist naar een ander domein, naar een subdomein of naar een andere URL binnen het huidige domein;
  • De website structuur wordt omgegooid (URL’s veranderen);
  • De content op de website gaat op de schop: content wordt bijvoorbeeld samengevoegd of verwijderd;
  • De website wijzigt van CMS systeem: van Joomla naar WordPress bijvoorbeeld.

Voldoen de veranderingen aan jouw website hieraan? Dan is het belangrijk de wijzigingen met de nodige “SEO zorg” uit te voeren.

Wat betekent een sitemigratie voor je SEO?

Zoekmachines beoordelen jouw webpagina’s voornamelijk op basis van hun inhoud en linkstatus. Wanneer jouw website wijzigt, kan het zomaar zijn dat juist de stukken die voor je goede resultaten zorgden veranderen of verdwijnen. Je kunt zo onbewust de bouwstenen van je zoekmachine optimalisatie wegtrekken, waardoor je bezoekersaantallen instorten.

Voorbeeld 1: Je hebt hard gewerkt om je website of één van je artikelen te promoten en daardoor heb je bewust of onbewust verschillende links op andere websites verdiend. Deze helpen je huidige pagina (www.domein.nl/categorie/hier-wil-je-echt-heel-graag-op-scoren) om bovenaan de zoekresultaten te komen.

Wanneer er in je nieuwe website geen gebruik meer wordt gemaakt van categorieën, komt de nieuwe URL er als volgt uit te zien: www.domein.nl/hier-wil-je-echt-heel-graag-op-scoren. Deze nieuwe URL heeft echter geen links en wanneer er op de oude links wordt geklikt, komt men op een niet bestaande pagina (404) terecht!

Daling van bezoekers na het verhuizen van een website

Voorbeeld 2: Je hebt besloten de content op je website uit te breiden en daarvoor moet ook het ontwerp aangepast worden. In plaats van de nieuwe content onder de bestaande content te zetten, besluit je de nieuwe en de bestaande content op te delen in tabbladen zodat jouw bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren.

Deze “verbetering” zorgt er echter wel voor dat Google minder waarde aan de niet-zichtbare content hecht. Een design verbetering kan er daardoor zomaar voor zorgen dat je enkele posities daalt.

Hoe kunnen wij helpen omzetverlies te voorkomen?

stijging na een succesvolle verhuizing van een website

Om sitemigraties van zowel kleine als grote websites goed te laten verlopen, denken wij van Web Whales zowel op strategisch als operationeel niveau met je mee. Een goede sitemigratie begint namelijk al voordat de eerste aanpassingen aan de website zijn gemaakt. Gooi je bijvoorbeeld alles op de schop in het hoogseizoen? Wellicht is het dan verstandig nog een paar maandjes te wachten zodat de impact op de omzet kleiner is.

Tijdens een sitemigratie houden wij onder andere rekening met:

  • Het monitoren van zoekwoordposities voor én na de sitemigratie;
  • Het in kaart brengen van de belangrijkste pagina’s in termen van zoekverkeer;
  • Het opstellen van een redirect plan voor de URL’s;
  • Wijzigingen in de websitesnelheid en hosting monitoren;
  • Mogelijke crawlfouten en technische SEO problemen oplossen;
  • Het wijzigen van backlinks na de sitemigratie.

Zitten er bij jou belangrijke wijzigingen in je website aan te komen?

Neem dan contact met ons op zodat we jouw website migratie kunnen begeleiden en je zoekwoordposities kunnen behouden.