R.F. Systems
Site: www.rfsystems.nl
Locatie: Den Haag
R.F. Systems is al 30 jaar leverancier van professionele licht & geluidsinstallaties voor het MKB. Naast verkoop en verhuur ondersteunen ze in het volledige installatieproces dat volgt. Het bedrijf wilde zijn online verkoop vergroten en daarbij niet geremd worden door interne processen. Sinds 22 oktober 2020 staat de nieuwe webshop online en zijn het productbeheer en de orderafhandeling verder geautomatiseerd.
Projectbeschrijving
R.F. systems was er vroeg bij met hun eerste webshop. Deze deed wat hij moest doen waardoor vernieuwing uitbleef en de look & feel verouderde. Het bedrijf liep hierdoor groeikansen mis en besloot in 2019 de webshop te vernieuwen. Tijdens een eerste poging werd duidelijk dat er een meer technisch onderlegde partner nodig was. Er moest namelijk ook een koppeling worden ontwikkeld waar nog geen standaard oplossing voor beschikbaar was.
De uitdaging
Het bedrijf werkt met een on premise versie van Snelstart waardoor standaard koppelingen niet toereikend waren. Ook ontstonden er hierdoor extra afhankelijkheden tijdens het ontwikkelproces doordat er gekoppeld moest worden met de software op de PC van de klant. In de markt van licht & geluid is het tevens gebruikelijk om artikelen, welke normaliter verkocht worden, ook te verhuren of hiervoor eerst een offerte aan te vragen. Zodoende ontstonden er verschillende doelen en orderflows.
Het proces
Wireframes & designs
Samen met de klant is de webshop eerst uitgewerkt in wireframes. Zo kregen we meer zicht op de verschillende einddoelen, de bijbehorende varianten van de productpagina en werd de bestaande categorie-indeling in grote lijnen geherdefinieerd. Nadat de belangrijkste schermen als wireframe uitgewerkt waren is het visueel design ontwikkeld. Hierbij zijn we eerst gestart met de homepagina om ervoor te zorgen dat de gewenste uitstraling volledig bij de klant past. Nadat iedereen enthousiast was over het design van de homepagina zijn de overige pagina’s vormgegeven.
Samenwerking tussen twee teams
Tijdens de ontwikkelfase zijn onze beide ontwikkelteams ingezet. Waar het webapplicatie team zich primair heeft bezig gehouden met het koppelen van SnelStart met WooCommerce heeft het WordPress team de designs omgezet naar een werkende webshop. Hierbij is gebruik gemaakt van ons eigen thema waardoor ook het toevoegen van de verschillende maatwerk functionaliteiten gestructureerd is gebeurd.
Optimalisatie van de structuur
Tijdens de ontwikkelfase kon de klant al aan de slag met het verder optimaliseren van de categoriestructuur. In de wireframe fase hebben we hier een voorzet voor gedaan waarna de klant zelf de meer dan 10.000 categorieën heeft teruggebracht tot circa 700 categorieën. Door de klant al vroegtijdig toegang te geven tot deze mogelijkheid hoefde deze aanpassingen de livegang niet in de weg te zitten.
De oplossing
WordPress & WooCommerce
De webshop is ontwikkeld met WordPress & WooCommerce (e-commerce extensie voor WordPress). Voor de ontwikkeling is er een maatwerk thema gebouwd. Hier zijn diverse extra functionaliteiten aan toegevoegd zoals de mogelijkheid om ook offertes aan te vragen, een verwijderingsbijdrage te berekenen bij specifieke producten en een zakelijke inlogomgeving waarmee klanten direct kunnen bestellen.
Koppeling met SnelStart op basis van Laravel
De koppeling met SnelStart is ontwikkeld op basis van Laravel. Deze haalt periodiek de belangrijkste gegevens op uit Snelstart. Denk daarbij bijv. aan klanten, artikelen, voorraden en prijsinformatie. Daarnaast worden nieuwe WooCommerce orders naar SnelStart doorgestuurd en wordt er een bevestiging van de goede ontvangst naar WooCommerce verstuurd.
Het resultaat
Het doel van deze herontwikkeling was het realiseren van online groei. Helaas werden er in de vorige website geen websitestatistieken bijgehouden. Deze case is enkele dagen na livegang gepubliceerd. In de toekomst zullen we het resultaat inventariseren en deze case updaten.
Andere projecten
Bekijk onze eerdere projecten