Projectbeschrijving

Uitdaging

Vollenhoven Olie, lid van de AVIA tankstations, heeft een platform waar de zakelijke tankpassen van hun klanten beheerd kunnen worden. Bedrijven met één of meer zakelijke tankpassen, krijgen een account om die passen en facturen te beheren. Het bestaande systeem zou in de toekomst niet meer voorzien worden van beveiligingsupdates waardoor een overstap noodzakelijk was. Omdat het nieuwe platform de bestaande oplossing zou vervangen was een naadloze overgang van het systeem en de bijbehorende koppelingen erg belangrijk. Het platform wordt immers dagelijks gebruikt en een kink in de kabel bij de livegang was dan ook geen optie.

Het proces

Voor dit project heeft internetbureau 2manydots het webdesign verzorgd. De rest van het project, waaronder alle technische aspecten, hebben wij opgepakt. Hiervoor zijn we begonnen met een inventarisatie bij de klant om alle wensen op papier te zetten. We hebben meegekeken hoe het huidige systeem in elkaar zat en op basis daarvan een voorstel gemaakt. Vervolgens heeft 2manydots het webdesign gemaakt en vooral gekeken naar hoe het huidige systeem verbeterd kon worden op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Toen het design was goedgekeurd zijn we begonnen met bouwen in een veilige testomgeving. Daarbij hebben we ons niet alleen beperkt tot de ontwikkeling maar hebben we ook de communicatie met externe koppelpartners verzorgd. Nadat het nieuwe platform zowel intern als door de klant getest was is deze s ’nachts online gezet, zodat de hinder voor gebruikers tot een minimum beperkt is.

Oplossing

Het verouderde platform van Vollenhoven is volledig vernieuwd. Het design is gebruiksvriendelijker gemaakt, maar ook qua techniek is het een en ander veranderd. De koppelingen met het nieuwe platform zijn ontwikkeld op basis van een API-verbinding, waardoor de synchronisatie tussen de back-office en het klantportal/beheersysteem veel sneller gaat. Als er nu wijzigingen worden gedaan komen die sneller in het systeem terecht. Daarnaast kan er veel flexibeler met het huidige platform gewerkt worden en is het minder foutgevoelig. Er hoeft namelijk minder data verwerkt te worden. Tot slot zijn er al vooraf afspraken gemaakt rondom de beveiliging en het onderhoud van de applicatie.

Migratie

Een uitdaging waar we tegenaan liepen is hoe we de klantaccounts op een gebruiksvriendelijke manier konden migreren van het oude naar het nieuwe systeem. Ongeveer 25.000 klanten hadden een eigen inlog. De wachtwoorden konden we helaas niet meenemen naar het nieuwe systeem. Om het de gebruikers gemakkelijk te maken, hebben we ervoor gekozen om de gebruikers bij de eerste keer inloggen een nieuw wachtwoord te laten instellen.

Resultaat

Inmiddels heeft Vollenhoven het nieuwe systeem in gebruik genomen. In de eerste maand heeft de nieuwe klantportal als een schaduwomgeving naast de oude portal gestaan. Dat hield in dat alle klantgegevens, facturen en gegevens van de tankpassen een maand lang werd bijgehouden in twee systemen. De eindgebruiker gebruikt daardoor nog het oude systeem, terwijl wij konden controleren of alle data in beide systemen gelijk bleef. Op deze manier ontdekten we zelfs wat inconsistentie in de klantdata.

Na de eerste maand schaduwdraaien is het oude platform volledig uitgefaseerd en het nieuwe door iedereen in gebruik genomen. Hiermee is de veiligheid en de toekomst van het klantportaal van Vollenhoven geborgen.

  • 20+
    Applicaties in beheer
  • 45+
    Sites in beheer
  • 65+
    Koppelingen in beheer
  • 99,9%
    Uptime van de servers

Andere projecten

Bekijk onze eerdere projecten