en sterke online strategie bestaat uit verschillende platformen en kanalen om je doelgroep te bereiken. Je eigen website, natuurlijk. Sociale media, zoekmachines, marktplaatsen, enzovoorts: er zijn talloze platformen waar je zichtbaar kunt zijn.
De verbindende factor in al deze uitingen en marketinginspanningen, is content. Want de content die je maakt is waarmee je uiteindelijk de aandacht trekt van je doelgroep. Op welk kanaal of platform je die content uiteindelijk ook publiceert.
Om ook jou warm te maken voor het belang van goede content, zetten we de belangrijkste voordelen van het gebruik van content voor je op een rijtje.
1. Content biedt waarde aan je doelgroep
We worden tegenwoordig van alle kanten bestookt met schreeuwerige reclameboodschappen en commercials. Zoveel, dat de meeste mensen behoorlijk blind zijn geworden voor veel vormen van online marketing. Alleen maar je aanbiedingen naar voren duwen in kleurrijke en luidruchtige advertenties of commercials, is dan ook allang niet meer de weg naar het hart (en de aandacht) van je doelgroep.
Daar staat tegenover dat vrijwel iedereen tegenwoordig online op zoek gaat naar informatie en vermaak.
Waardevolle content biedt dan ook een kans om de aandacht van je doelgroep te trekken. Door in de huid van je doelgroep te kruipen en content te maken die aansluit bij hun belevingswereld en customer journey, zorg je ervoor dat je als vanzelf gevonden wordt in plaats van dat je moet schreeuwen om de aandacht.
Dit wordt ook wel inbound marketing genoemd: ervoor zorgen dat potentiële klanten naar jou toe komen.
In deze context werkt het bijvoorbeeld goed om op je blog artikelen te schrijven waarin je vragen beantwoordt waar je doelgroep mee rondloopt. Deel dit vervolgens ook op sociale media enzorg dat je de juiste zoektermen eraan koppelt zodat je ook gevonden wordt in Google. Wanneer een artikel hen verder helpt, heb je al een eerste band met de lezer gecreëerd, nog voordat je hebt hoeven schermen met een aanbieding of korting.
2. Je zet jezelf neer als autoriteit
Door je doelgroep op deze manier te helpen laat je bovendien zien dat je een autoriteit bent op het gebied waarover je schrijft.
Jij weet immers als geen ander met welke vragen je doelgroep worstelt, maar ook hoe je deze vragen moet oplossen. Dit zorgt voor vertrouwen en vergroot de naamsbekendheid van jouw bedrijf.
3. Goede content zorgt voor leads en klanten
Leuk en aardig natuurlijk, dat je een waardevolle band opbouwt met je doelgroep, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het binnenhalen van betalende klanten.
Juist doordat je mensen op een natuurlijke manier naar je toe trekt, bouw je op een organische manier een leadstroom.
Zo weten nieuwe leads en klanten je doorlopend te vinden. Dat is de kracht van inbound marketing, waar we het onder punt 1 over hadden. Bovendien kun je extra waardevolle content – zoals een uitgebreid e-book – aanbieden in ruil voor contactgegevens, om een lezer ook echt te veranderen in een lead.
4. Geen SEO zonder goede content
Content is niet voor niets één van de belangrijkste pijlers binnen SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie).
Binnen SEO draait het allemaal om het behalen van de bovenste plekken in de resultaten van zoekmachines zoals Google. Die plekken bereik je alleen wanneer je de zoeker het beste resultaat op zijn of haar zoekopdracht weet te bieden.
Het doel van de zoekmachine is namelijk om die zoeker zo goed mogelijk verder te helpen. Ook daar komt dus weer de waarde om de hoek kijken van het schrijven van content waar jij je doelgroep écht verder mee helpt.
Tot slot beloont Google je niet alleen op de zoektermen die aansluiten bij jouw artikelen maar ook op aangrenzende zoektermen. Denk daarbij aan de meer commercieel gerichte termen waarbij men opzoek is naar jouw product of dienst. Ook google ziet je inmiddels immers als een autoriteit op jouw vakgebied!