Trippz
Site: http://trippz.com
Locatie: Utrecht
Trippz is een innovatieve start-up in de reisbranche waarmee we samen een platform hebben ontwikkeld dat een unieke oplossing biedt voor een complex en versnipperd probleem: het inzichtelijk maken van lokale toeristenbelastingtarieven voor (online) reisaanbieders. Omdat er momenteel geen centraal punt is waar deze informatie beschikbaar is en iedere gemeente haar eigen werkwijze hanteert, is het voor partijen online travel agencies vrijwel onmogelijk om deze gegevens accuraat te verzamelen en bij te houden. Trippz lost dit probleem op – en met succes: het project is bekroond met de LarAward 2024.
Projectbeschrijving
De uitdaging
Vanaf de start waren er een aantal belangrijke uitdagingen:
-
Datamodeling: De grootste uitdaging lag in het ontwerpen van een flexibel datamodel dat geschikt is voor de uiteenlopende manieren waarop gemeentes binnen Europa toeristenbelasting heffen.
-
API en database: De data moest beschikbaar zijn via een goed gestructureerde en veilige API. Hiervoor hebben we een robuuste databasearchitectuur opgezet.
-
Inlogomgeving voor gemeentes: Gemeentes moesten hun gegevens eenvoudig kunnen beheren. Daarom hebben we een toegankelijke ’tax wizard’ ontwikkeld waarmee zij tarieven kunnen controleren en wijzigen.
-
Budgetbewaking: Het hele platform moest gerealiseerd worden binnen het budget van de eerste financieringsronde van de startup. We werkten dus volledig volgens het MVP-principe: alleen bouwen wat écht nodig was om de pilot met hun eerste klanten succesvol af te ronden.
Het proces
Tijdens de ontwikkeling hebben we een aantal fases doorlopen:
Kick-off
In een gezamenlijke sessie op ons kantoor hebben we met het Trippz-team de kaders van de eerste versie uitgewerkt. Dit gaf goed zicht op wat er nodig was voor een eerste verkoopbare versie en welk budget dat vereiste. Waardevolle informatie die Trippz sturing heeft gegeven in het ophalen van de financiering.
Conceptvorming en co-creatie
Vervolgens hebben we samen met de founders het concept in een periode van ongeveer zes maanden steeds verder gefinetuned totdat deze exact aansloot op de behoefte van hun pilotklanten. Omdat het succes van het platform ook afhing van de samenwerking met lokale overheden, heeft het Trippz-team ook gemeenten nauw betrokken en is hun feedback o.a. gebruikt voor het ontwerp van de gebruikersomgeving en het datamodel.
Start van de ontwikkeling
Toen het concept stond, zijn we gestart met het ontwerpen van de visuele interface en het verder uitwerken van het datamodel. Dit is gebeurd in nauwe samenwerking met de CTO van Trippz. Nadat de grote lijnen op papier stonden zijn we met een flexibel team gestart met de ontwikkeling van het platform.
De oplossing
In totaal hebben we in vier releases een werkend MVP opgeleverd, zo kon Trippz na elke release de voortgang inzichtelijk maken voor hun pilotklanten.
-
Gemeentes kunnen via een eigen inlogomgeving hun toeristenbelastingtarieven invoeren, controleren en beheren.
-
Derden zoals online reisplatforms kunnen via een API altijd beschikken over actuele en betrouwbare data die voldoet aan de gestelde kwaliteits- en volledigheidseisen.
- Na de ontwikkeling van het MVP hebben we geleidelijk steeds meer de rol van sparringpartner op ons genomen zodat Trippz de transitie naar een eigen ontwikkelteam kon maken en de (door)ontwikkelingskosten beheersbaar bleven.
Het resultaat
Met het Trippz-project wonnen we de LarAward 2024 – een erkenning voor de technische kwaliteit en relevantie van het platform.
Na de succesvolle pilotfase is Trippz uitgegroeid tot een volwassen scale-up in de reisbranche. Het platform wordt inmiddels gebruikt door gemeente, hosts en reisplatforms om toeristenbelasting inzichtelijk, correct en eenvoudig af te handelen. Trippz bouwt nu met een internationaal team verder aan een wereldwijd ecosysteem voor toeristenbelastingsinformatie en -oplossingen.
Andere projecten
Bekijk onze eerdere projecten