De afkorting SaaS staat voor Software as a Service. Bij Software as a Service (SaaS) betaal je voor het gebruik van de software, zonder dat je hier eigenaar van wordt of het systeem in eigen beheer neemt. Doorgaans wordt deze software online aangeboden maar dit is geen vereiste. SaaS wordt ook wel Software on Demand of Applications as a Service genoemd.
Inhoudsopgave
Wat betekent software as a service?
Bij Software as a Service (SaaS), neem je een abonnement of betaal je voor het gebruik van de software of het systeem in plaats van het eenmalig aan te schaffen.
Zowel consumenten als bedrijven gebruiken tegenwoordig verschillende online applicaties om te organiseren, automatiseren of om beslissingen te nemen. Vroeger gebeurde dat hoofdzakelijk met behulp van softwarepakketten die op de computer of hardware werden geïnstalleerd en werden onderhouden. Hierdoor was informatie alleen op deze apparaten beschikbaar en was de eindgebruiker zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van updates en het borgen van data. Sinds de opkomst van de cloud, waarbij software via externe servers beschikbaar wordt gesteld, kiest men echter steeds meer om te werken met een online oplossing.
Deze trend heeft een belangrijke invloed gehad op de adoptie van het SaaS-software model. Zo werden softwareleveranciers hierdoor in staat gesteld om zelf updates uit te voeren en eenvoudig de toegang tot de software te beheren.
Wat zijn de voordelen van SaaS?
Software as a Service, kent meerdere pluspunten. De belangrijkste voordelen van een Saas-oplossing zijn:
Geen gedoe met installatie, beveiliging en onderhoud. Bij traditionele software heb je te maken met het installeren en onderhouden van de verschillende softwarepakketten. Denk bijvoorbeeld aan het regelmatig uitvoeren van updates en het tijdig vernieuwen van licenties. Bij complexere software of bij grotere bedrijven is hier al snel een IT-specialist voor nodig.
Kies je voor Software as a Service, dan zorgt de eigenaar van het online softwarepakket voor de set-up, het onderhoud en de beveiliging van de software. Dit gebeurt allemaal in de cloud, en daarom merk je daar als gebruiker niets van. Geen uitval van computers dus, of servers die tijdelijk offline zijn vanwege werkzaamheden. En je loopt ook geen risico op mislukte updates meer. Bovendien werk je altijd met de nieuwste versie van de software, zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen.
Minder kosten. De aanschaf van software voor op je eigen computer of hardware (on-premise) is vaak een hele investering. De pakketten zijn duur en bovendien zijn er terugkerende uitgaven voor updates of nieuwe versies. En dan hebben we het nog niet eens over de kosten en de hoeveelheid tijd die gestoken wordt in het onderhoud en beheer van het systeem.
Bij SaaS systemen betaal je veelal een vast of variabel maandelijks tarief waarmee je, in ieder geval op de korte termijn, voordeliger uit bent dan wanneer je losse softwarepakketten moet aanschaffen en onderhouden. Ten opzichte van traditionele oplossingen bieden veel SaaS-aanbieders dus de optie om zonder initiële investering direct alle voordelen van de software te ontvangen.
Bovendien hoef je dankzij het SaaS-model geen IT-specialist in de arm te nemen voor de implementatie, beveiliging en het onderhoud. Dat scheelt een flinke kostenpost. SaaS-aanbieders kunnen het centraal onderhouden en beheren van de software tevens veel kostenefficiënter organiseren. Dit voordeel is terug te zien in hun prijsstelling. Heb je wel een IT-afdeling, dan is het voordeel van een SaaS-oplossing dat deze medewerkers zich met andere zaken binnen het bedrijf kunnen bezighouden. En dat levert natuurlijk ook winst op.
Overal werken. Dankzij SaaS heb je altijd en overal toegang tot het softwaresysteem. De programma’s draaien namelijk in de cloud en niet op de server van de zaak. Daardoor kun je ook bij alle gegevens als je op een locatie buiten kantoor bent. Ideaal, nu thuiswerken de nieuwe norm is geworden.
Snel te wijzigen. Bij de meeste SaaS-providers betaal je voor wat je op dat moment nodig hebt. Groeit je bedrijf, dan kun je je abonnement upgraden en krijgen je nieuwe werknemers meteen toegang tot de software. Slinkt je team, dan is ook dat zo geregeld.
Hetzelfde geldt voor het toevoegen of schrappen van functionaliteiten. Een bedrijf ontwikkelt zich aan de lopende band. Met een SaaS-oplossing kun je daar direct op inspelen. On-premise softwarepakketten zijn vaak een stuk minder snel aan te passen, waardoor ze de groei van je bedrijf kunnen vertragen.
Hoe ziet SaaS er in de praktijk dan uit?
Bij een SaaS-oplossing maak je gebruik van een web-interface (website of app bijv.) die er niet heel anders uitziet dan je gewend bent. Je krijgt online toegang tot het desbetreffende programma, via een inlogscherm. Dat kan dus vanaf ieder apparaat dat met het internet verbonden is.
De provider zorgt voor een infrastructuur die door meerdere mensen gebruikt wordt en waarop alle data direct gesynchroniseerd worden. Zo heeft iedere gebruiker altijd en overal toegang tot de meest recente bedrijfsgegevens. Dat maakt het mogelijk om samen te werken terwijl iedereen zich op een andere locatie bevindt.
SaaS systemen: voor wie dan?
Software as a service wordt inmiddels op grote schaal toegepast. SaaS is populair bij zowel consument als bedrijf, waaronder:
MKB. Juist voor de kleinere en middelgrote bedrijven is SaaS een uitkomst. De lage instapkosten, de hoge mate van flexibiliteit en de top-notch software, die normaal gesproken voor kleinere of beginnende ondernemers vaak onbetaalbaar is, verklaren het succes van SaaS binnen deze doelgroep.
Grote bedrijven. Ook bij grotere bedrijven is cloud-gebaseerde bedrijfssoftware inmiddels ingeburgerd, eigenlijk om dezelfde redenen als bij het MKB. Sneller kunnen opschalen en tijd/geld besparen, is voor elk bedrijf natuurlijk een voordeel. Bovendien is de flexibele software as a service erg praktisch als je internationaal opereert en in meerdere landen werknemers hebt.
SaaS voorbeelden
Er zijn talloze softwareoplossingen waar je als bedrijf online gebruik van kunt maken die een SaaS-model kennen. Denk bijvoorbeeld aan oplossingen voor gangbare kantoorsoftware, zoals:
MoneyBird. Online pakketten als MoneyBird maken boekhouden een stuk gemakkelijker. Andere bekende SaaS-boekhoudoplossingen zijn bijvoorbeeld Snelstart en Exact.
Dropbox. Deze online opslagservice is inmiddels een van de bekendste clouddiensten. Bij Dropbox kun je niet alleen je bestanden opslaan, maar deze ook verzenden en synchroniseren. Andere bekende cloudopslagservices zijn Microsoft OneDrive, Google Drive en iCloud van Apple.
MailChimp. Emailmarketing gaat snel en gemakkelijk met behulp van een online dienst als MailChimp. Andere bekende emailmarketingservices zijn bijvoorbeeld SendinBlue of een van onze eigen klanten, Spotler.
SalesForce Sales Cloud. Met een online Customer Relation Management (CRM) systeem als SalesForce Sales Cloud heb je altijd en overall alle actuele gegevens van je bestaande en potentiële klanten bij de hand. Andere bekende SaaS-CRMs zijn bijvoorbeeld HubSpot CRM en Oracle CX Cloud Suite.
SAP ERP. Een online Enterprise Resource Planning tool is een ideale manier om bedrijfsdata te synchroniseren en bedrijfsprocessen te automatiseren. SAP is een bekende leverancier van online ERP-oplossingen, net als Oracle (NetSuite, ERP Cloud), Dynamics (Business Central) en Visma (Visma.net ERP).
ViaDesk. Een online samenwerkingstool/social intranet als ViaDesk is ontworpen om eenvoudig met collega’s te communiceren, kennis te delen en presentaties te geven. Andere aanbieders van deze online dienst zijn bijvoorbeeld Iris Intranet, Microsoft (SharePoint) en Plek.
Meer SaaS voorbeelden? We schreven er een heel artikel over!
Wat zijn Horizontale en verticale SaaS-oplossingen?
Binnen de SaaS-wereld wordt onderscheid gemaakt tussen zogenaamde horizontale SaaS-oplossingen en verticale SaaS-oplossingen. Het verschil zit hem vooral in de breedte van de toepasbaarheid.
- Horizontale SaaS-oplossingen kunnen door bedrijven in verschillende branches gebruikt worden. Sales systemen zoals Pipedrive of een online betaalprovider zoals Mollie zijn hier goede voorbeelden van. Lever je als SaaS-provider een horizontale SaaS-oplossing, dan spreek je dus een bredere markt aan zonder je toe te spitsen op de behoeftes van specifieke gebruikers of branches.
- Verticale SaaS-oplossingen focussen zich meer op een specifieke branche of niche. Denk aan een reserveringstool voor bootverhuurders zoals Let’s Book doet. Ontwerp je een verticale SaaS-oplossing, dan is de markt misschien minder groot, maar kun je je wel rechtstreeks richten op een bepaalde doelgroep. Dat geeft ook een aantal voordelen. Zo is de oplossing vaak beter afgestemd op de individuele behoeften van deze markt, wat de klanttevredenheid (en daarmee het verdienpotentieel) weer ten goede komt.
Andere ‘As-a-service’-oplossingen
SaaS is niet de enige online softwareoplossing die wordt aangeboden. Misschien heb je ook wel eens gehoord van PaaS (Platform as a Service) en IaaS (Infrastructure as a Service). Deze clouddiensten zijn echter deeloplossingen en omvatten minder services dan SaaS. Ook richten deze diensten zich op andere doelgroepen dan de eindgebruiker van de software.
IaaS: biedt een (online) infrastructuur als dienst aan. Het bedrijf dat gebruikmaakt van IaaS hoeft dan niet zelf voor de hardware en verbindingen te zorgen, maar blijft wel zelf zorgdragen voor de software en de applicaties. IaaS is vooral gericht op professionele gebruikers, zoals systeembeheerders. Voorbeelden hiervan zijn Amazon Web Services (AWS) en Microsoft Azure.
PaaS: is iets uitgebreider dan IaaS. Het geeft softwareontwikkelaars de mogelijkheid om online software te ontwikkelen, te testen en te beheren. De applicaties en data blijven dan wel onder beheer van de klant. Voorbeelden hiervan zijn Google App Engine en Salesforce Lightning.
Meer weten over de verschillen tussen SaaS, PaaS en IaaS? We schreven er een heel artikel over!
Saas of toch traditionele software?
Hoewel Software as a Service inmiddels het merendeel van de softwaremarkt vertegenwoordig, blijven er ook traditionele softwarepakketten beschikbaar. Waarom zou je als bedrijf dan eigenlijk overstappen op een SaaS systeem?
Een overzicht van de belangrijkste verschillen tussen SaaS systemen en traditionele on premise systemen:
Traditionele software (on premise) | Software as a Service (online) | |
Kosten | De initiële aanschaf van een fysiek softwarepakket is hoog. | Veelal geen investering vooraf, je betaalt periodiek of naar gebruik. |
Installatie, onderhoud en beveiliging | Zelf te regelen door een (interne of externe) IT-specialist. | Geen omkijken naar: de provider zorgt voor al deze IT-taken. |
Integraties | Veelal zelf te regelen door een (interne of externe) IT-specialist. | Veelal gemakkelijk te integreren met andere via standaard koppelingen of een API-verbinding. |
Flexibiliteit | Op- of afschalen vereist vaak meerdere stappen. | Een SaaS-abonnement is direct aan te passen op nieuwe bedrijfssituaties. |
Beschikbaarheid | De software draait lokaal en is slechts via een omweg online bereikbaar. | SaaS-oplossingen zijn doorgaans online beschikbaar. |
Controle | Het bedrijf is volledig in controle over de data. | De gegevens komen in de cloud. De aanbieder is verantwoordelijk voor het veilig opslaan van deze data. |
Is SaaS een blijvertje?
De trend verschuift meer en meer naar flexibele online systemen. De verwachting is dan ook dat de vraag naar SaaS-software verder zal toenemen. Bedrijven die één SaaS-product zijn gaan gebruiken, stappen meestal al snel over op meerdere Saas-producten of gaan zelfs over tot een SaaS-only werkwijze.
Softwareontwikkelaars springen hier op in en brengen steeds vaker producten in een abonnementsmodel op de markt in plaats van een ‘ouderwetse’ on-premiseversie. Het aantal start-ups en software vendors die SaaS-oplossingen aanbieden, groeit dan ook sterk.
Wat levert een SaaS-bedrijf?
Een SaaS-bedrijf richt zich op het continu verbeteren en updaten van het aangeboden SaaS systeem. De focus ligt daarbij op het vergroten van de klantwaarde door de functionaliteiten te blijven verbeteren en uit te breiden. Het SaaS-bedrijf zorgt er daarbij voor dat de eindgebruiker altijd toegang heeft tot de meest recente versie van het product. Dat is dus een voortdurend proces waar het development team zowel het onderhoud als de doorontwikkeling verzorgd.
Een SaaS-bedrijf verzorgt veelal ook de integratie-opties met andere systemen (zoals een beschikbare API of standaard koppelingen). Ook heeft een SaaS-bedrijf een belangrijke rol bij het in gebruik nemen van de saas software en het verlenen van informatie en support zodra de tool in gebruik is genomen.
Heeft de client al on-premise software? Dan kan een SaaS-bedrijf eventueel helpen om deze pakketten en de bijbehorende data om te zetten naar hun SaaS-oplossing. Dit zogenaamde traject van ‘verSaaSen’ verloopt echter voor iedere organisatie anders en dient vaak door een expert begeleid te worden.
SaaS als businessmodel
Willen jullie software laten ontwikkelen die ook voor andere bedrijven uitkomst zou bieden? Breng het dan op de markt! Met het SaaS gedachtegoed kan een eigen softwarepakket een lucratief businessmodel worden.
Natuurlijk komt er veel kijken bij het opzetten van een succesvol SaaS-product. Er is echter nog veel ruimte in de markt voor verticale SaaS-oplossingen en een eerste versie hoeft niet perfect te zijn om waarde te leveren.
Bij Web Whales hebben we ervaring met het begeleiden, ontwikkelen en uitgeven van SaaS-producten. We stellen onze knowhow rondom SaaS en softwareontwikkeling dan ook graag beschikbaar om samen van jouw visie een succesvol softwareproduct te maken.
Wil je eens vrijblijvend jouw ideeën aan ons voorleggen of de vertaalslag van concept naar prototype maken? Bel of mail ons, je bent van harte welkom!