EasySIGN Licentieserver
Locatie: Hapert
EasySIGN levert professionele ontwerp- en productiesoftware voor het aansturen van snijplotters, printers en freestafels – apparatuur die wereldwijd onmisbaar is in de signing-, print- en reclame-industrie. De software werd voorheen ook veel in offline omgevingen gebruikt, waardoor EasySIGN aangewezen was op specifieke licentieoplossingen. Door de jaren heen groeide dit echter uit tot een flinke kostenpost voor het bedrijf.
Omdat ook EasySIGN de transitie naar online licentiebeheer maakt, bood het in eigen beheer nemen van de licentiesoftware een aantrekkelijke kans om de kosten te reduceren én minder afhankelijk te worden van externe aanbieders.
Over de licentieserver
-
2.000+Actieve licenties
-
10+Licentie producten
Projectbeschrijving
De uitdaging
Bij het overstappen naar een eigen licentieserver kwam meer kijken dan alleen het vervangen van de bestaande oplossing. Een van de grootste uitdagingen was het overstappen naar het nieuwe systeem zonder dat gebruikers daar hinder van ondervonden.
De nieuwe licentieserver moest daarnaast kunnen communiceren met de EasySIGN-software, die versleutelde licentiegegevens aanlevert. Tot slot was het belangrijk dat het licentiebeheer eenvoudig én flexibel bleef. EasySIGN wilde voor het aanmaken van nieuwe licentietypes, het regelen van de bijbehorende rechten in hun software en het beheer van individuele licenties niet afhankelijk worden van een ontwikkelaar.
Het proces
We begonnen het traject met een analyse van de terugverdientijd. Nadat het bespaarpotentieel duidelijk was en er groen licht werd gegeven voor de start zijn we begonnen met het schematisch uitwerken van alle procestromen. Met een klein ontwikkelteam bouwden we vervolgens de nieuwe licentieserver en realiseerden we de koppelingen met de EasySIGN-software en de webshop waar het abonnementenbeheer geregeld is.
Na de ontwikkeling volgde een testfase waarin we de werking van het systeem in de praktijk hebben getest. Zo konden we de risico’s voor EasySIGN beperken en was er voldoende tijd om de livegang met alle betrokkenen af te stemmen.
De oplossing
De licentieserver vormt nu de schakel tussen het abonnement dat een klant afneemt via de website en de toegang en rechten in de software. Zodra iemand een abonnement afsluit, ontvangt de licentieserver die informatie via een set API-endpoints. In de licentieserver is vervolgens geregeld welke functies en modules binnen de EasySIGN software toegankelijk zijn voor dit abonnement.
De applicatie is ontwikkeld in Laravel en voor het beheer hebben we gekozen voor Laravel Nova, een beheeromgeving dat out-of-the-box al een hoop functionaliteiten biedt. Hier kunnen medewerkers van EasySIGN eenvoudig zelf abonnementen beheren, producten aanpassen en nieuwe softwareonderdelen koppelen. Daarnaast zorgt de server ervoor dat licenties niet op meerdere apparaten tegelijk gebruikt kunnen worden. Elke keer dat de EasySIGN software wordt opgestart, controleert de licentieserver of de sessie geldig is – en kan deze indien nodig ook direct worden beëindigd.
Bij de livegang hebben we ervoor gekozen om de oude licentieserver nog even synchroon te laten draaien, zodat deze bij onvoorziene zaken als backup kon dienen. De nieuwe server is daarnaast redundant opgezet in gescheiden datacenters in Amsterdam (Nederland) en Sydney (Australië). Zo blijft de continuïteit gewaarborgd, zelfs bij een eventuele uitval van één van de locaties.
Het resultaat
Sinds de ingebruikname verloopt het volledige beheer van online licenties via de nieuwe server. De kosten voor licentiebeheer zijn hiermee structureel verlaagd en de investering is in circa 2,5 jaar terugverdiend. Kort na de overstap kampte de oude licentieprovider daarnaast met een storing van meerdere dagen, waardoor veel gebruikers tijdelijk geen toegang hadden tot hun software. Dit bleef EasySIGN gelukkig bespaard – een mooie bevestiging dat ook dat stukje autonomie loont!
Andere projecten
Bekijk onze eerdere projecten