Gepubliceerd op

In de whiteboard friday van deze week besprak Rand Fishkin van Moz een interessant Google patent dat recentelijk toegekend is. Dit patent ging over het gebruik van “branded” zoekopdrachten om de kwaliteit van een website voor een bepaalde zoekterm te bepalen.

In het kort is de volgende formule in dit patent gebruikt:

Aantal unieke personen dat zoekt naar [merk + zoekwoord A]

———————————————————————————            = Kwaliteitsscore

aantal unieke personen dat zoekt naar [zoekwoord A]

Dit houd in dat wanneer men veel zoekt naar [zoekmachine optimalisatie Web Whales], onze website ook op de zoekterm “zoekmachine optimalisatie” beter gaat scoren. Natuurlijk gebeurd dit verhoudingsgewijs. Wanneer men vaker zoekt op [zoekmachine optimalisatie DTG] zal hun score hoger zijn dan die van Web Whales. Dit klinkt als een logische rankingsfactor.  Wanneer je bijvoorbeeld opzoek bent naar vakantie in Turkije zie je liever de websites van Arke en Thomas Cook dan van een onbekende boekingswebsite.

Dit principe kan ook goed worden toegepast in de lokale algoritmes. Iedere plaats kent wel een aantal lokale sterke merken (denk aan de bekende rijscholen of restaurants in de buurt). Het klinkt logisch om deze partijen ook een streepje voor te geven op een lokale zoekterm zoals [Rijschool Den Haag]

Deze ontwikkeling sluit aan bij de andere gebruikersfactoren die worden meegenomen in de algoritmes.

Welke gevolgen heeft dit voor jouw SEO?

Dit houdt in dat goede PR en SEO steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Het opbouwen van een merk levert door dit soort rankingfactoren steeds meer op voor je SEO inspanningen. Deze ontwikkeling is daarentegen al enige tijd gaande. Ook op het gebied van linkbuilding groeien goede PR en SEO steeds verder naar elkaar toe.

Hieronder is de originele video te zien:

Als je de video hebt gezien trekt Rand tevens een conclusie over het gebruik van data uit Google Chrome en Android. Hiermee zou Google beter in staat zijn om te bepalen welke webpagina’s de uiteindelijke gebruikersvraag beantwoorden. Persoonlijk kan ik me goed voorstellen dat deze data wordt verzameld en wordt gebruikt. Ik denk echter dat het omhoog plaatsen van de uiteindelijke pagina die de gebruikersvraag beantwoord nog niet zo eenvoudig is. Sommige vragen kunnen immers pas worden beantwoord nadat er een bredere context is gegeven of nadat een betrouwbare bron heeft aangegeven dat het juiste antwoord op een andere webpagina te vinden is.

Zo zou ik niet zo snel van een onbekende aannemen wat de beste social media strategie voor ons bedrijf is. Wanneer een relatie van mij diegene echter aanbeveelt waardeer ik zijn mening al heel anders. Een link vanaf pagina A naar pagina B werkt in dit geval als de aanbeveling. Alhoewel ik de mogelijkheid van deze toepassing wel zie, denk ik dat het nog even kan duren voordat we hiervan de praktische toepassing in de zoekresultaten gaan zien.

Wat denk jij?

Hoe kijken jullie aan tegen deze ontwikkeling? Zouden dit soort factoren al enige impact hebben op de rankings?

Geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *