Linkbuilding is een term die de meeste (internet) ondernemers wel eens voorbij hebben horen komen. Vroeger wellicht als DE snelle manier om hoger in de zoekresulaten te komen, tegenwoordig als een kostbaar onderdeel van hun zoekmachine optimalisatie plan. Nee, linkbuilding is door de duizenden “Gold Packages” en linkruil verzoeken niet bepaald simpeler geworden. Des al niet te min is (en blijven) backlinks een belangrijke factor in de algoritmes van zoekmachines. Met deze tip kan je als ondernemer in ieder geval snel en veilig aan de slag!

Offline relaties? Online waarde!

De meeste ondernemers zijn bewust, of onbewust netwerkers. Denk maar aan de relatie die je hebt met je boekhouder, webdeveloper of belangrijke afnemers of leveranciers. Al deze relaties hebben een persoonlijke of zakelijke klik met jou of jouw bedrijf. Alhoewel deze relaties offline heel duidelijk zichtbaar zijn (je belt elkaar bijv.), blijven ze voor zoekmachines veelal verborgen.

De meeste van je relaties zullen, net als jou, een website hebben. Een linkverwijzingen vanaf hun website is vaak een stuk gemakkelijker te verkrijgen dan van mensen die je nog niet kent. Vaak is het niet meer dan gewoon vragen!

Mogelijke relaties die een link opleveren

  • Boekhouder / administratiekantoor
  • Advocaat / advocatenkantoor
  • Webdeveloper / SEO bureau / copywriter (tekst schrijver) / Online marketing bureau
  • Ontwerper van je huisstijl / bedrijfsfotograaf /productfotograaf
  • Leveranciers
  • Productmerken (deze geven soms verkooppunten of dealers aan op hun website)
  • Trainingsinstituten / Cursus aanbieders / coaches (vermelden soms wie een bepaalde cursus hebben gevolgd).
  • Kredietinstellingen / financiers
  • Keurmerken / certificeringen
  • Projecten / personen die je sponsort
  • Partijen waarbij je adverteert
  • Organisatie achter het verhuur van de bedrijfslokatie / website bedrijfsverzamelgebouw
  • Organisatie waarbij je jouw bedrijfsfeesten organiseert
  • Vaste Snackbar / Café (mits je een persoonlijke band hebt of veel afneemt)

Do’s:

Uitleggen welke waarde de link voor jou heeft

Voor veel bedrijven is het “nieuw” om een linkverzoek van een klant of partner te krijgen. De kans is namelijk klein dat jouw boekhouder of leverancier begrijpt hoe Google vandaag de dag werkt. Je kunt bijvoorbeeld vertellen dat je bezig bent jouw online zichtbaarheid te vergroten en dat een verwijzing vanaf hun website daarbij helpt. Relaties draaien om vertrouwen, je kunt er dus maar het beste eerlijk over zijn dat je hier een slaatje uit wilt slaan.

Zoek win-winsituaties

Je wilt een logisch verzoek doen, de vraag “wil je mijn link plaatsen” is nu niet bepaald motiverend. Je kunt beter vragen of jouw website genoemd kan worden in een portfolio. Daarbij kan je de nadruk leggen op “meer klanten overtuigen” of “updaten”, dit zijn immers wins voor hun. Ook zou je kunnen aanbieden om een casestudie aan te leveren of om hun ook te vermelden op jouw website. Wees creatief!

Maak je verzoek hapklaar

Veel bedrijven beheren hun website niet zelf en zullen jouw verzoek regelrecht doorsturen naar hun webmaster. Alleen een voorstel is dus niet genoeg. Jij zult moeten verzinnen binnen welke context de link geplaatst kan worden, op welke pagina dit moet gebeuren en welke teksten / afbeeldingen er gebruikt kunnen worden.

Don’ts:

Een kansloos verzoek doen

Niet alle websites bieden ruimte voor vermeldingen naar externe partijen. Als je van te voren geen logische plek vindt voor jouw vermelding dan is het vaak zinloos om dit onderwerp aan te snijden. Vooral bij grote partijen is er vaak heel bewust gekozen om dit soort pagina’s niet op te nemen. Je boekhouder kan je daarentegen nog wel eens op het idee brengen om een nieuw onderdeel aan zijn website toe te voegen.

Een “Nee” persoonlijk opvatten

Hoe goed een relatie ook is, er zit een grote kans in dat je ook nee gaat horen. Dat hoeft niets te zeggen over de zakelijke of privé relatie die jullie hebben! Vaak is er dan geen ruimte voor een dergelijke vermelding op de website of kost het de andere partij teveel inspanningen. Sommige (kleine) bedrijven hebben daarnaast niet altijd iemand die hun website kan aanpassen, of moeten hier flink voor betalen. In deze situatie dien je eerst de reden voor de afwijzing te achterhalen voordat je het opnieuw probeerd!

Offline relatie, online een verzoek doen

Oke, misschien ben je gewend om al je linkverzoeken per email te versturen maar als je iemand normaal gesproken belt, bel diegene dan ook! Een linkverzoek is gewoon “business as usual”. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat offline het onderwerp bespreken beter scoort dan per email.

Mocht je deze techiek zelf gaan gebruiken, laat me dan vooral weten wat het je heeft opgeleverd!