Wereldwijd draait 27 procent van alle websites op WordPress. Ooit begon het als blogplatform, maar al sinds jaar en dag is WordPress een volwaardig CMS met (bijna) alle denkbare functionaliteiten. Ook voor bedrijven – van multinationals tot de bakker op de hoek en alles daar tussenin – is het uitermate geschikt. In dit artikel staan we stil bij de vraag: wat zijn de kosten voor het laten maken van een WordPress website voor bedrijven?

Een korte vooruitblik. Bouw je als bedrijf zelf een WordPress website, dan ben je voor tientallen euro’s klaar. Een WordPress site laten maken door een hobbyist of zzp’er kost je, afhankelijk van de hoeveelheid maatwerk, tussen de 300 en 3000 euro. Besteed je het uit aan een webdesignbureau, dan zijn er grofweg twee modellen. Bij het gebruik van een bestaand template waarin er speciaal voor jou maatwerkaanpassingen worden gedaan ben je bij zo’n bureau tussen de 3.000 en 5.000 euro. Een wat complexere site met veel maatwerkfunctionaliteiten begint vanaf 4.000 euro en kan oplopen tot wel 30.000 – 50.000 euro. Laat je daarentegen zelf een volledig nieuw template ontwikkelen dan ben je bij zo’n bureau veelal tussen de 10.000 en 15.000 euro kwijt. Met de nodige extra maatwerkfunctionaliteiten kan dit verder oplopen tot 40.000 – 60.000.

De prijs van een WordPress site

Wat is de prijs van een WordPress site? Dat is geen makkelijke vraag. Het hangt er vooral vanaf wat je als bedrijf allemaal wilt met je website, hoe groot en professioneel hij wordt en door wie je hem laat maken. Laten we ons verkennend onderzoek naar de kosten van een WordPress site eens starten door te kijken naar de verschillende soorten WordPress ontwikkelaars.

 

Jij zelf

Wie?

Jij zelf, als ondernemer. Ook al ben je geen webdesigner of webdeveloper.

Wat?

Je doet alles zelf. Een domeinnaam aanvragen, hosting regelen, WordPress en een thema installeren, het volledige webdesign, de afbeeldingen, de teksten, eventueel SEO, etc. Noem maar op.

Waarom (niet)?

De voornaamste reden om het zelf allemaal te doen, is dat het geld scheelt. Redenen om het níet zelf te doen, zijn bijvoorbeeld dat het heel veel tijd kost om het een beetje in de vingers te krijgen. En dat het resultaat – tenzij je zoiets al veel vaker hebt gedaan – waarschijnlijk niet erg professioneel zal zijn. De enige redding zou kunnen zijn om de democontent van het thema zo goed als helemaal over te nemen, alleen zal het design dan waarschijnlijk niet matchen bij de gewenste uitstraling van je bedrijf.

Prijs?

Waarschijnlijk enkele tientallen euro’s voor een domeinnaam, de hosting en een WordPress theme. En vooral een heleboel tijd.

Voor wie geschikt?

In principe niet geschikt voor bedrijven, tenzij je bijvoorbeeld in de opstartfase zit en er gedurende een langere periode een paar dagen per week de tijd voor hebt.

 

Hobbyist of zzp’er

Wie?

De hobbyist en de zzp’er behandelen we samen, hoewel freelancers doorgaans kwalitatief hoogwaardiger werk afleveren. Hobbyisten vinden het leuk om in hun vrije uren wat te knutselen met WordPress. Zzp’ers zijn (fulltime) webdesigners, komen vaak uit de grafische hoek en doen er soms ook (marginaal) wat randzaken als webdevelopment en SEO bij.

Wat?

De goedkoopste vorm is templates laten installeren, oftewel ‘prefab’ layouts binnen WordPress installeren. Je krijgt dan pagina’s die passen bij het thema, zijn ontworpen door de makers van het thema en waar je alleen je eigen content zoals logo, afbeeldingen en teksten aan toe hoeft te voegen.

Daar tegenover staat dat je (een hobbyist of) freelancer ook veel maatwerk in het design en de functionaliteiten kunt laten ontwikkelen. Je website is dan niet alleen unieker, maar sluit ook beter aan bij jouw wensen en bij de uitstraling van je bedrijf.

Waarom (niet)?

Voordeel: het is goedkoop. Denk bij een hobbyist aan 25 euro per uur en bij zzp’ers begint het bij ongeveer 35 euro per uur.

Voor hobbyisten en (in iets mindere mate) freelance WordPress webdesigners geldt dat ze vooral visueel ingesteld – en bedreven – zijn en minder kennis hebben van programmeren. Op technisch vlak laten dit soort websites daarom soms te wensen over. Is de website technisch rommelig gebouwd, bijvoorbeeld omdat er te veel plugins actief zijn? Dan kan dit het functioneren negatief beïnvloeden en kan het voor latere webdevelopers lastig zijn om alles recht te trekken.

Soms kennen hobbyisten en zzp’ers wat best practices op het gebied van bijvoorbeeld snelheidsoptimalisatie, beveiliging, SEO en online marketing, maar ze zullen nooit op al deze vlakken een specialist zijn.

Hobbyisten stoppen vaak na verloop van tijd en zzp’ers treden niet zelden op een bepaald punt in hun carrière in loondienst. Daardoor is het niet altijd mogelijk een langetermijnrelatie op te bouwen met dit soort WordPress websitebouwers.

Prijs?

300 tot 700 euro om een template laten installeren. Vanaf 700 euro kun je wat meer maatwerk krijgen. Een uitgebreide site met veel maatwerk in design en functionaliteiten kost je maximaal zo’n 3000 euro.

Voor wie geschikt?

Een template op een WordPress website laten installeren kan geschikt zijn voor kleine bedrijven die slechts een online visitekaartje willen. Gaat het naar meer maatwerk, dan is dat prima voor kleine bedrijven waarbij de website slechts ondersteunend is aan de verkoop. Middelgrote bedrijven en bedrijven die wat zwaardere eisen hebben op het vlak van functionaliteiten, zullen eerder geneigd zijn een webdesignbureau in te schakelen.

 

WordPress webdesignbureaus

Wie?

Webdesignbureaus, variërend van twee tot drie man personeel tot grote bureaus met tientallen medewerkers en specialisten voor ieder deelgebied.

Wat?

Het gaat hierbij grofweg om twee types WordPress sites die je kunt laten maken. 1. Een website op basis van een bestaand template met diverse designaanpassingen op maat.

En 2. een website op basis van een volledig designtraject, waarvoor een volledig nieuw template wordt ontwikkeld.

Daarnaast speelt in beide gevallen de hoeveelheid op maat gemaakte functinaliteiten (bijvoorbeeld een registratiesysteem, gecustomizede zoekmachine, etc.) mee. Het gaat hier dan om de functies die from scratch – dus zonder bestaand thema of plugin – worden gebouwd. Voor dit soort websites wordt bij grotere bureaus nagedacht over de strategie, worden er brainstormsessies georganiseerd met verschillende experts, denkt men na over de customer journey, etc.

Waarom (niet)?

Laat je een bureau je WordPress site maken, dan krijg je een op maat gemaakte, professioneel ogende en snelle website die aansluit bij bijvoorbeeld je eisen en online marketingstrategie.

Een groot voordeel van een WordPress website bureau ten opzichte van een zzp’er is dat een bureau een meer allround aanpak heeft. Ze hebben niet alleen expertise in, en oog voor, webdesign, maar ook bijvoorbeeld op het vlak van zoekmachineoptimalisatie, technisch ontwerp, hosting, onderhoud, user experience en (online) marketing.

Nadeel: aan expertise, ervaring en een bredere aanpak hangt natuurlijk een prijskaartje.

Prijs?

Ga voor type 1 uit van 3.000 tot 5.000 euro.

Voor websites waar eerst een designproces aan vooraf gaat en er een zelfontworpen thema wordt ontwikkeld begint de prijs bij pak ‘m beet 10.000 euro. Bij wat extra functionaliteiten (denk aan een meertalige site) gaat het al snel richting de 12.000 euro. Complexe WordPress websites met veel op maat gemaakte functionaliteiten kosten 15.000 euro of meer. Een enkele keer kost een WordPress website meer dan 25.000 euro, of zelfs 30.000 euro. Maar, in overleg met de webdeveloper, kiezen bedrijven in dat soort situaties ook voor een maatwerk website. Met zoveel maatwerk is het veeleer onhandig om de WordPress code als framework te gebruiken.

Voor wie geschikt?

Met name bedrijven met een gelaagde organisatiestructuur en/of van een zeker omvang (denk aan 10 werknemers of meer) kiezen ervoor om hun WordPress website te laten bouwen door een webdesignbureau. Ze willen een website die klopt op alle fronten. En bij een ontwikkelaar met wie de communicatie soepel verloopt en wie ze een langdurige verstandhouding kunnen opbouwen.

Ook organisaties die voor hun verkoop afhankelijk zijn van hun online marketing zijn eerder geneigd meer expertise in huis te halen. Heb je een online marketing budget van meer dan €25.000,- per jaar? Dan is het veelal een goede investering om extra te investeren in je website. Deze bepaald immers voor een groot deel het rendement van de investeringen in Google AdWords, social advertising & zoekmachine optimalisatie.

 

Kosten WordPress website: algemene wijsheden

Complexiteit

Ongeacht voor welke partij je kiest, kijken we naar de kosten voor het laten van een WordPress website, dan gelden er een paar algemene wijsheden. Met name de complexiteit van de website (die vooral voortkomt uit de hoeveelheid functionaliteiten) is een factor die de kosten kan laten vermenigvuldigheden. Bij WordPress is het wel zo dat je functionaliteiten vaak gemakkelijk en snel kunt realiseren met plugins. Echter: stapel je veel plugins op elkaar? Dan raken die allemaal onderling verbonden en moet een webdeveloper aan de slag om het tot één goedwerkend geheel te smeden.

Visuele design

Het visuele design van een website is een significante kostenpost. Meestal worden zo’n 3 tot 5 templatepagina’s ontworpen, de rest van de pagina’s kan worden gevuld met content volgens zo’n template. Dit is dus eerder een vaste dan een exponentieel oplopende prijs.

Kosten WordPress webdesigner

Een andere wijsheid is een inkoppertje, maar desalniettemin goed om er rekening mee te houden: hoe duurder je WordPress webdesigner, hoe duurder je website. De verschillen kunnen groot zijn. Een enkele zzp’er zal werken voor 35 euro per uur, terwijl ervaren ontwikkelaars bij grote bureaus misschien wel 100 euro per uur vragen. Dat is inderdaad veel geld. Maar als je later – om maar wat te noemen – je hele websitestructuur moet omgooien, ben je verder van huis.

Overige kosten

Theme

Het WordPress thema zal je niet je grootste kostenpost zijn. Maar ga hier, als je zelf aan de slag gaat met een website bouwen, vooral niet op besparen. De 30 tot 60 dollar die je neertelt op Themeforest, betaalt zich dubbel en dwars uit in de support die je kunt krijgen. Bovendien zijn de gratis thema’s vaak minder rijk aan functionaliteiten (denk aan een drag-and-drop builder of makkelijk buttons bouwen). Bovendien kunnen ze malware of adware bevatten.

WordPress thema laten maken

Voor grotere en complexere websites wordt door websitebouwers vaak een eigen WordPress thema ontwikkeld, zo ook door Web Whales. Wij doen dat voornamelijk om deze 3 redenen:

  1. Snelheid: in de huidige thema’s zitten te veel requests naar de server, door zelf een thema te bouwen kun je dit sterk reduceren en zal je website een veel betere performance hebben.
  2. Design: met een bestaand thema ontwerp je vanuit wat mogelijk is, ontwerp je zelf een thema dan ontwerp je vanuit wat je echt wilt.
  3. Efficiëntie: vaak zijn klanten veeleisend, het is dan aan het eind van de rekening efficiënter om een eigen thema te ontwikkelen dan een bestaand thema helemaal om te gooien.

Bij websites vanaf ongeveer 10.000 euro zal er meestal sprake zijn van een zelf ontwikkeld thema. De kosten voor het thema an sich zijn onmogelijk vast te stellen, omdat dit een onlosmakelijk onderdeel van het totale webdevelopment proces is.

Hosting WordPress website

De kosten voor de hosting van een WordPress website beginnen bij een paar euro per maand voor een kleine website. Voor managed WordPress hosting, waarbij de servers zijn geconfigureerd voor WordPress, is dit ietsje meer. SiteGround is bijvoorbeeld een voordelige hostingprovider met pakketten vanaf 3,95 euro per maand. Professionele hosting kost maandelijks 10 tot 15 euro, oplopend tot 120 euro voor de grootste sites. Bedrijven die veel eisen stellen aan hun site, en dus aan hun hosting, kunnen daarnaast kiezen voor een service level agreement. Er wordt dan een bepaalde uptime gegarandeerd, soms is ook een X-aantal uren hosting-gerelateerde support onderdeel van deze afspraak.

SSL

Maakt je website gebruik van een beveiligde verbinding (‘https’), dan vallen verstuurde gegevens minder makkelijk in verkeerde handen. Ook is het een factor waardoor je website beter rankt in zoekmachines. Een website met een beveiligde verbinding is te herkennen aan het slotje voor de adresbalk. Zo’n slotje wekt vertrouwen op bij websitebezoekers. Voor zo’n slotje heb je een SSL-certificaat nodig. Daar zijn grofweg drie verschillende soorten van: domeinvalidatie (maximaal zo’n 40 euro per jaar), organisatievalidatie (maximaal 90 euro) en extended validation (maximaal 160 euro).

Domeinnaam

Voor je domeinnaam ben je enkele euro’s tot hooguit 15 euro per jaar kwijt.

Licentiekosten plugins en themes

Los van de initiële aanschafkosten, kunnen themes en plugins ook jaarlijkse licentiekosten met zich meebrengen. Betaal je de licentiekosten niet, dan kun je updates bijvoorbeeld niet meer installeren of vervalt de functionaliteit van een plugin. Vaak zijn de licentiekosten tussen de 50 en 100 euro per jaar.

Onderhoud

Wil je een WordPress website laten maken, dan is het goed om al meteen rekening te houden met het onderhoud. WordPress is een open source CMS en dus relatief kwetsbaar voor veiligheidsrisico’s. Professioneel onderhoud van je website is dus een must. Voor de meeste websites geld dat dit tussen de 250 euro en 500 euro per jaar kost. De webdeveloper installeert dan updates van de core, het thema en de plugins, waarna hij test of alles naar behoren functioneert en eventueel de code aanpast. Onderhoud is jammer genoeg nog steeds een redelijk onderbelicht onderwerp, maar we kunnen het belang ervan niet vaak genoeg benadrukken.

Besparen op de prijs van een WordPress site

Klein beginnen, later uitbreiden

WordPress is als CMS voor de meeste bedrijven voldoende scalable. Je kunt gemakkelijk klein beginnen met bijvoorbeeld weinig maatwerk, niet te veel pagina’s en nauwelijks functionaliteiten. Groeit je bedrijf of zie je meer noodzaak voor een betere of grotere site? Dan kun je gemakkelijk uitbreiden. Ook wat betreft de hosting kun je eerst goedkoop beginnen en later opschalen.

Zelf doen versus uitbesteden aan webdesigner

Enkele uitzonderingen daargelaten, zo schreven we al, is de héle WordPress website zelf maken geen optie voor bedrijven. Wat wel kan – en leuke besparingen oplevert – is om een aantal dingen zelf te doen. Zoals de teksten schrijven, afbeeldingen zoeken en de content plaatsen. Hiermee kun je al snel honderden, en voor grotere websites zelfs duizenden, euro’s besparen.

Denk vooraf na over de online marketingstrategie

Denk je vooraf goed na over je online marketingstrategie, dan kan je dit achteraf een hoop onvoorziene kosten besparen. Het gebeurt helaas vaak dat een website helemaal af is, een bedrijf dan gaat nadenken over de online marketingstrategie en erachter komt dat de website hiervoor niet geschikt is en moet worden aangepast. Zet je in op zoekmachineoptimalisatie? AdWords? Facebook-advertenties? Bespreek dit met je webdeveloper zodat hij er rekening mee kan houden, bijvoorbeeld in de structuur van de website. Maak je gebruik van de diensten van een online marketingbureau, betrek hen dan van meet af aan bij het ontwikkelproces.

WordPress.com versus WordPress.org

WordPress heeft een (semi)closed source-variant: WordPress.com. Je hoeft je daarbij niet druk te maken over hosting en onderhoud. Daar staat tegenover dat er advertenties op je site te zien zijn, je geen eigen domeinnaam hebt en geen plugins kunt installeren, tenzij je (relatief veel) betaalt. Zo zijn er nog wat meer voor- en nadelen, die je hier overzichtelijk op een rijtje ziet. WordPress.com kan een voordelige optie zijn qua kosten en tijd. Maar het is slechts geschikt voor bedrijven die louter een online visitekaartje willen en zeker weten dat ze in de toekomst niet méér functionaliteiten willen toevoegen.

Overweeg jij met je bedrijf om een WordPress website te laten maken? Neem dan vrijblijvend contact op met Web Whales om meer te weten te komen over de mogelijkheden en prijzen.