Voor het laatste geactualiseerd op

Het beste webshopsysteem voor een uitgebreide, professionele webshop? Magento. Met stip zelfs. Daaraan hangt alleen wel een prijskaartje. De prijs voor een op maat gemaakte Magento-webshop van enige omvang is al snel 30.000 euro. Echt grote webshops kunnen zelfs wel 250.000 euro kosten. Wil je voor een paar duizend euro klaar zijn, dan kun je beter voor een ander webshop CMS kiezen (zoals WordPress of Lightspeed).

In dit artikel gaan we in op vragen als: wat zijn de algemene kosten om een Magento-webshop te laten bouwen? Welke factoren bepalen de prijs? En waarom kost Magento 2 meer dan Magento 1? Ook leggen we uit wat de prijsverschillen zijn tussen Magento Community en Magento Enterprise.

Voordelen Magento-webshop

Magento is een wat duurder webshopsysteem qua ontwikkeling, maar het heeft een paar grote voordelen. Er zitten zeer veel mogelijkheden in de core (zeker in vergelijking met een WordPress webshop), waardoor je minder extensies nodig hebt. Bovendien is het als opensource systeem gemakkelijk uit te breiden en op maat te maken. Magento-webwinkels zijn uitermate scalable, dus je webshopsoftware groeit mee met je omzet en wensen. Binnen de grote Magento community zijn er veel webdevelopers die je kunnen helpen. Bovendien is het open source, dus hebben webwinkeleigenaren geen licentiekosten en worden ze eigenaar van de broncode. Om deze redenen is Magento in de meeste gevallen het beste webshopsysteem voor ondernemers die een professionele (grote) webshop willen.

Algemene kosten Magento-webwinkel

Wat kost een Magento-webwinkel? Laten we beginnen met een dooddoener. De totale kosten voor een webshop zijn zeer sterk afhankelijk van een groot aantal factoren. Toch valt er wel wat algemeens te zeggen. Wie een kale Magento-webshop laat bouwen, zal minimaal tussen de 5.000 en 10.000 euro kwijt zijn. Complexe webshops voor bedrijven die al een uitgekristalliseerd order & verwerkingsproces hebben kosten vaak tussen de 30.000 en 100.000 euro. De grootste en ingewikkeldste online winkels hebben zelfs prijskaartjes van tussen de 100.000 en 250.000 euro. De meerprijs voor dit soort state-of-the-art websites wordt vooral bepaald door de extra functionaliteiten en extensies, (daardoor ook) hogere designkosten, geïntegreerd maatwerk en een uitgebreidere testfase.

Nota bene: de professionele webshop is altijd in ontwikkeling doordat wensen met de tijd veranderen en veelal worden uitgebreid. Het is goed om hier tijdens het budgetteren rekening mee te houden.

Welke factoren bepalen de Magento webshop prijs?

We behandelen de kostenposten die de grootste stempel drukken op de totale prijs voor een Magento-webshop.

Ontwikkelkosten backend

Bij een uitgebreide Magento-webshop zit zo’n 50 procent van de kosten in het ontwikkelen van de backend (‘achterkant’). Voornamelijk omdat de webdeveloper maatwerk moet verrichten, denk aan het op maat maken en implementeren van extensies. Wat kost een Magento-webdeveloper? In landen zoals India en Vietnam is dit zo’n 30 euro per uur, in Oostbloklanden als Polen en Oekraïne 40 tot 45 euro per uur. Het uurtarief van Nederlandse webdevelopers begint bij 60 euro, maar wat meer gespecialiseerde developers en bureaus vragen gemakkelijk 100 euro of meer.

Design

Meestal gaat ongeveer 25% van de kosten voor een Magento-webshop naar het design en de ontwikkeling van de frontend (‘de voorkant’). Hoe meer extensies en functionaliteiten onderdeel uitmaken van de frontend, hoe hoger de designkosten zijn. Het design kun je (gemakkelijker dan webdevelopment) goedkoop off-shoren naar bijvoorbeeld India of Oekraïne. Bedenk echter goed dat het design belangrijk is voor de conversie en je dus niet wilt inboeten op kwaliteit.

Testen en implementatie

Een webshop kan pas live gaan nadat hij uitgebreid is getest. Meestal kruipt hier zo’n 20 tot 25 procent van de totale kosten in. Het gaat niet alleen om het testen van alle verschillende functies, maar ook om tests om te kijken hoe de webshop werkt op andere apparaten en browsers. De implementatie van de webshop in de bedrijfsvoering begint al tijdens de ontwikkeling, aangezien de webdeveloper de webwinkel moet ontwerpen met oog voor de huidige bedrijfsprocessen. Is de webshop af, dan omvat de implementatie ook training van het personeel dat met de software moet werken.

Aankoopkosten extensies en koppelingen

Extensies vergroten het aantal functionaliteiten van een Magento-webshop, terwijl je met webshop koppelingen het webshopsysteem linkt met andere applicaties zoals boekhoud- of betalingssoftware. Extensies en koppelingen moeten worden geïmplementeerd door een webdeveloper. Voor een professionele Magento-webshop ben je al snel 2000 tot 3000 euro kwijt aan de aankoopkosten voor deze extensies. Soms moet je aanvullend jaarlijkse licentiekosten betalen, die kunnen oplopen tot wel 100 procent van de aankoopprijs. Extensies bedragen vaak zo’n 10-15 procent van de totale ontwikkelkosten. Heb je meer extensies en koppelingen? Dan zijn je onderhoudskosten ook hoger. Bij iedere update van de Magento-core moet je namelijk kijken op welke extensies en koppelingen de update invloed heeft, en ze eventueel laten herschrijven.

Datamigratie

Laat je een Magento-webshop bouwen die voortborduurt op een webshop met een ander webshopsysteem? Dan krijg je te maken met kosten voor datamigratie. Zo’n migratie kan een complexe, gepeperde en tijdrovende klus zijn. Met name datamigratie van een ander webshopsysteem naar Magento 2 is pittig. Voor het migreren van gegevens (denk aan orders, producten, categorieën) van Magento 1 naar Magento 2 is er een tool voorhanden. Maar ook daarmee blijft het migreren een uitdagende klus, zelfs voor ervaren webdevelopers. Wie switcht van webshopsysteem, moet dus een aanzienlijk bedrag begroten voor datamigratie.

Onderhoudskosten

Magento (zeker Magento 2) is dusdanig complex dat je het onderhoud moet uitbesteden aan een webdeveloper. Als open source-systeem is Magento wat vatbaarder voor veiligheidsproblemen, waardoor er een sterkere noodzaak is om de veiligheid tiptop in orde te hebben. Het ligt voor de hand om het onderhoud uit te besteden aan de webdeveloper die de webshop heeft gebouwd. Immers, hij heeft er maandenlang aan gesleuteld en kent de broncode als zijn broekzak. De noodzaak tot onderhoud kunnen we niet genoeg benadrukken. Achterstallig onderhoud kan leiden tot een gehackte site; amateuristisch onderhoud helpt mogelijk zelfs de hele webshop om zeep. Oftewel: een serieus onderhoudsbudget is bittere noodzaak.

Doorontwikkelen

De markt is altijd in beweging, de techniek holt vooruit en jouw bedrijf verandert constant. Daarom moet je je webshop altijd blijven doorontwikkelen. Denk daarbij aan extra extensies en koppelingen, meer maatwerk of aanpassingen in het design. Grofweg kun je kiezen voor twee strategieën. Zorgen dat de webshop helemaal staat met alles erop en eraan vóórdat hij wordt gelanceerd. Onze ervaring is echter dat snel en lean online gaan, zoals tegenwoordig vaak gebeurt beter werkt. Het grote voordeel is dat je dan meteen omzet draait. Voor bestaande webshops houd dit in dat de nieuwe webshop online wordt gezet wanneer deze gelijk is aan of beter werkt dan de oude webshop. Houd er bij deze methode alleen wel rekening mee dat je (in ieder geval de eerste paar jaar) jaarlijks nog eens een derde van het ontwikkelbudget kwijt bent aan doorontwikkeling. Het kan daarbij gaan om flinke sommen. Sommige grote webshops zijn per jaar zo’n 20.000 tot 40.000 euro kwijt aan aanpassingen en verbeteringen.

Hosting

Magento is een zwaar webshopsysteem om te hosten, al moet worden gezegd dat Magento 2 een stuk lichter is dan Magento 1. Shared hosting valt niet aan te raden vanwege e veelal gebrekkige capaciteit en bad neighbors of DDoS-aanvallen op andere servergebruikers. VPS, dedicated of hypernode hosting voor een Magento-site kost minimaal zo’n 120 euro per maand. Als de hosting onderdeel van een service level agreement (SLA) is, kan dit veel meer zijn. Up-time van de site is dan de kern van de overeenkomst, hosting is daarvan een onderdeel. Omdat er ook zaken zoals technisch onderhoud en doorontwikkeling in een SLA kunnen zitten, zijn er webshops die 5.000 tot 10.000 euro per maand kwijt zijn aan hun agreement. Ze hebben daarmee de kosten voor de doorontwikkeling veelal in de SLA opgenomen en dekken zich in met een boeteclausule wanneer de webshop niet naar behoren functioneert.

Kosten Magento 1 versus Magento 2

In 2015 is Magento 2 gereleaset. Magento 2 heeft meer functionaliteiten in de core dan 1 en de code is lichter. Bovendien is het zo ontworpen dat webdevelopers veel uniformer werken. Bij 1 waren er vaak veel verschillende manieren om iets te ontwikkelen, waardoor relatief veel veiligheidslekken ontstonden. Volgens de huidige planning stopt de support voor Magento 1 in 2018, dus vanaf dat moment worden veiligheidsissues voor de core niet meer gerepareerd. Voor veel webshopeigenaren is het daarom interessanter om over te stappen naar Magento 2 dan om een Magento 1-webwinkel te laten aanpassen.

Een Magento 2-webshop is over het algemeen duurder (althans, nog wel anno 2017). Het aantal webdevelopers dat 2 al helemaal in de vingers heeft, is lager dan bij 1. Die schaarste leidt tot hogere uurtarieven. Veel developers zijn zich nog aan het bekwamen in 2, waardoor ze waarschijnlijk langer bezig zijn met het ontwikkelen van een webshop. Daardoor is het goed om je af te vragen: kies ik voor een lump sum-prijs? Of betaal ik de Magento 2-webdeveloper per uur? Omdat de code van Magento 2 zeer complex is, is zelf ontwikkelen of aanpassen geen optie voor niet-it’ers.

Kosten Magento Enterprise-webshop

Normaal gesproken wordt met ‘Magento’ de Community-edition bedoeld. Het Amerikaanse bedrijf biedt ook de Enterprise-editie aan, die is gericht op grote bedrijven. Dit softwarepakket is closed source, heeft een ‘Gold Support SLA’ en zou meer mogelijkheden bevatten. Maar met alleen al een licentieprijs van minimaal 16.800 euro per jaar, kost het ook een klein fortuin. Bovendien zijn de extensies ongeveer anderhalf keer duurder dan die van de Magento Community editie. Webdevelopers stellen haast unaniem dat Enterprise te weinig toevoegt om de (toren)hoge meerkosten te rechtvaardigen. Web Whales deelt deze mening en biedt de Enterprise-editie dan ook niet aan.

Conclusie

Magento is wegens een aantal voordelen by far het geschiktste webshopsysteem voor partijen die een professionele en uitgebreide webshop willen. Wie een kale Magento-webshop laat bouwen, moet minimaal rekenen op 5.000 tot 10.000 euro ontwikkelkosten. Een enigszins complexe webwinkel kost al snel 30.000 euro, echt grote en uitgebreide webwinkels gaan zelfs richting de 250.000 euro. Factoren die de prijs voor een groot deel bepalen, zijn bijvoorbeeld de backendontwikkelkosten, extensies en koppelingen, het design, de testfase en eventuele datamigratie. De ontwikkeling van een Magento 2-webshop zal over het algemeen – en in ieder geval nog een tijdje – duurder zijn dan die van een Magento 1-shop. De Magento-makers bieden ook de Enterprise-editie aan voor grote bedrijven. Echter, door de verhouding tussen de hoge kosten en de geringe meerwaarde zal dit voor weinig ondernemers interessant zijn.

Written by

Stel je vraag

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacybeleid and Terms of Service apply.