Grofweg een derde van alle webshops draait, via de WooCommerce plugin, op WordPress. Vergeleken met andere systemen is WordPress een relatief goedkoop webshop CMS. Maar wat zijn precies de kosten voor het laten maken van een WordPress webshop? In dit artikel behandelen we alle aspecten, zoals de ontwikkelkosten, het uurtarief van WordPress webdevelopers, onderhoud, plugins en hosting.

Alvast een vooruitblik. Zelf een WordPress webshop bouwen is natuurlijk het goedkoopst, al valt het niet aan te raden. In die situatie kom je met €200,- een heel eind. Als je je een standaard WooCommerce webwinkel laat maken door een zzp’er of een klein webdesignbureau, kost je dit minimaal zo’n 2500 euro. Bij middelgrote webdesignbureau ligt de prijs voor een standaard WooCommerce webwinkel veelal tussen de €5000 tot €10.000, maar daarvoor krijg je meer maatwerk en expertise. Wanneer je veel wensen hebt die niet standaard in WooCommerce zitten (offerte functie, B2B verkoop etc.) ben je het best af bij een webdesignbureau. De kosten voor aanvullende maatwerk kunnen de prijs verder verhogen (er worden bijv. ook WooCommerce webwinkels ontwikkelt voor €40.000).

Naast ontwikkelkosten heb je ook andere kosten zoals onderhoud (vanaf €450,- tot €4500,- per jaar), doorontwikkeling (ongeveer een kwart van de initiële kosten) en wat kleine periodieke kostenposten.

 

Initiële kosten: webdesign en webdevelopment

Kijken we naar de kosten voor het laten bouwen van een webshop, dan is de verhouding meestal als volgt:

  • Het design van de webshop: zo’n 20 procent (indien er geen standaard template wordt gebruikt).
  • Het design omzetten naar een werkende voorkant (‘frontend’): zo’n 30 procent;
  • De achterkant (‘backend’), zeg maar wat onder de motorkap zit: ongeveer 35 procent;
  • Testen van de webshop: 15 procent.

Laten we eerst eens inzoomen op de initiële kosten van de verschillende ontwikkel opties voor een e-commerce website op WordPress.

 

De WooCommerce webshop zelf bouwen

WordPress staat bekend als een CMS waarmee het betrekkelijk eenvoudig is om zelf websites te maken. Echter, een professioneel resultaat vergt behoorlijk wat (zelf)studie, oefening en ervaring. Dit geldt al helemaal voor WordPress webshops. Ga je aan de slag met WooCommerce? Dan moet je op een gegeven moment ook wat meer technische zaken regelen, zoals het implementeren van een payment provider. E-commerce ondernemers hebben in de regel vrij specifieke eisen voor hun website. Dit maatwerk is moeilijk te realiseren door zelf wat te experimenteren of (YouTube-)tutorials te bekijken. Een WooCommerce webshop zelf bouwen is dus geen realistische optie als je meer verwacht dan de standaard functionaliteiten.

Is je budget beperkt en wil je zelf een webshop bouwen? Dan ligt een Software as a Service (SaaS) webshop voor de hand. Met bijvoorbeeld Mijnwebwinkel (vanaf 19 euro per maand) of Shoptrader (vanaf 25 euro per maand) kun je redelijk makkelijk een professioneel ogend en goed functionerend resultaat krijgen. Vergeleken met een WooCommerce webwinkel heeft dit nog een groot voordeel: omdat het closed source is, hoef je je geen zorgen te maken om het onderhoud.

 

Een freelance webdesigner inhuren

Een WooCommerce freelance webdesigner vinden, zo weten we dankzij Google, is niet moeilijk. De júiste freelancer vinden is, afhankelijk van je wensen, veel lastiger. Vaak zijn freelance WooCommerce webdesigners van huis uit meer grafisch ingesteld en wat minder thuis in de technische aspecten van het vak. In vergelijking met webdesignbureaus is hun aanpak over het algemeen ook wat minder allround. Zaken als optimalisatie voor hosting, SEO en het programmeren volgens de juiste richtlijnen zijn niet vanzelfsprekend.

Het uurtarief van ervaren freelance WooCommerce webdesigners begint bij ongeveer 40 euro. De kosten voor een professionele WordPress site zijn al snel 4000 euro, voor een webshop komt hier zo’n 30 tot 50 procent op. Je hebt immers extra pagina’s en functionaliteiten nodig, zoals een winkelwagentje, afrekenproces, inloggedeelte, overzichtspagina, etc. Een WooCommerce webshop gebouwd door een zzp’er begint dus bij ongeveer 2600 tot 3000 euro. Wil je goedkoper uit zijn en je heb je niet zulke hoge eisen of ambities? Dan kun je een freelancer vragen om alleen een template te laten installeren. Het zou goed kunnen dat je dan al voor 1000 euro klaar bent.

 

WordPress webwinkel bij een webdesignbureau

Bij webdesignbureaus werken minimaal 2, maar soms ook enkele tientallen mensen. Bureaus zijn over het algemeen duurder dan zzp’ers. Niet alleen omdat ze meer expertise in huis hebben, maar ook omdat ze veelal beter zicht hebben op de daadwerkelijke ontwikkeltijd. Een webdesignbureau levert doorgaans meer maatwerk. Zowel qua design als functionaliteiten. Webdevelopers bij bureaus (die vooral ‘onder de motorkap’ werken) kunnen ook technisch meer uitdagende functionaliteiten realiseren, zoals op maat gemaakte (B2B) inloggedeeltes en koppelingen met andere applicatie.

Meer specialisatie en maatwerk betekent natuurlijk ook dat de kosten hoger zijn. Bij een klein webdesignbureau zal een WordPress webshop starten vanaf zo’n 3000 euro. Een (middel)groot kantoor zal daar enkele duizenden euro’s meer voor vragen. Wanneer er veel maatwerk gewenst is kunnen de kosten oplopen tot €40.000,-

Stel nu dat je op een dergelijk bedrag uitkomt, zeg rond de 35.000 – 45.000 euro. Dan kun je je afvragen of Magento niet beter bij je webwinkelplannen past. Magento is namelijk een geschikter e-commerce systeem voor grotere webshops met meer maatwerk. Je kunt er meer over lezen in ons artikel ‘Magento of WordPress kiezen voor webshop’.

 

Complexiteit: zwaardere eisen = veel hogere kosten

De ene webshop is de andere niet. Voor bepaalde ondernemers kan een simpele WordPress webshop met wat productpagina’s en een afrekenmodule prima werken. Voor andere businessmodellen is meer maatwerk vereist. Door complexe functionaliteiten stijgen je ontwikkelkosten exponentieel. Extra pagina’s kun je zo toevoegen volgens het copy-paste principe. Echter, extra functies grijpen allemaal in elkaar. Extra functie C werkt door op A en B, vervolgens heeft extra functie D een wederkerige invloed op A, B en C. Voeg je bijvoorbeeld een module voor kortingscoupons toe, dan heeft dat ook invloed op de check-out en het maken van facturen.

En niet alleen bij het bouwen is een webdesigner of webdeveloper langer bezig, maar ook bij het testen en later in het onderhoud. Natuurlijk moet je functionaliteiten niet achterwege laten vanwege hun kosten. Maar het is wel belangrijk om van meet af rekening te houden met het prijskaartje.

 

Kosten uitgesplitst

Wil je een WordPress webshop laten maken, dan heb je niet alleen te maken met de ontwikkelkosten. Houd ook rekening met enkele andere kosten.

Onderhoud

Net zoals wanneer je een huis laat bouwen, heb je ook bij een webshop onderhoud dat je moet (laten) plegen. De software moet je steeds updaten, onder andere omdat er met updates veiligheidslekken worden gedicht. Een webdeveloper moet die updates installeren, waar nodig maatwerk overzetten of aanpassen en vervolgens alles testen. Vooral het testen is bij webshops een belangrijk onderdeel. Immers, werkt na een update bijvoorbeeld het afrekenen niet meer (feilloos), dan kost je dit veel geld. Voor kleinere WooCommerce webshops zal het onderhoud zo’n 450 tot 1000 euro per jaar kosten. Een webshop met meer functionaliteiten is exponentieel meer geld kwijt aan onderhoud. Voor grotere (Magento) webshops zijn onderhoudsbedragen van duizenden euro’s per jaar normaal.

Plugins

Een plugin is een stukje software waarmee je functionaliteiten toevoegt aan WordPress. Er zijn meer dan 40.000 gratis plugins. Maar voor premium plugins moet je betalen, meestal kost dat enkele tientallen euro’s. De plugin WPML voor meertalige sites kost bijvoorbeeld 39 dollar per jaar. De plugin WooCommerce is gratis. Aan sommige ‘add-ons’ (als het ware plugins binnen WooCommerce) zijn wel kosten verbonden, denk aan toevoegingen voor coupons of een koppeling met je boekhouding. Een XML-export add-on voor orders kost bijvoorbeeld 99 dollar per jaar.

Tip! Zoek voor alle plugins en add-ons goed uit wat de kosten per transactie zijn. Laten we payment providers als voorbeeld nemen. Overonlinebetalen.nl heeft een overzicht van alle providers. Mollie rekent voor een iDeal-transactie 29 cent, terwijl veel andere providers boven de 40 cent zitten. Stel dat je 10.000 bestellingen per jaar hebt en 11 cent per transactie meer betaalt, dan kost je dat 1100 euro extra. Goedkoop is niet per se altijd beter, maar vergelijk de prijzen en alle voordelen en nadelen goed voordat je met een bedrijf in zee gaat.

Hosting

Als webshop moet je ook betalen voor je hosting. Dat wil zeggen dat je website ergens op een computer draait die bezoekers op verzoek alle data doorstuurt. WordPress webshops zijn over het algemeen kleiner dan Magento webshops, ook is Magento een zwaarder CMS om te hosten. De hostingkosten voor WordPress webshops zijn daardoor relatief laag, vaak ben je voor tussen de 15 en 25 euro per maand klaar maar grotere webshops kunnen rekenen op €100 – €350,- p.m.

Doorontwikkelen

Een normale website ontwikkel je en dan is ‘ie klaar. Hooguit verander je later nog wat content. Een webshop is echter nooit af. Hoewel er aan Magento webshops na de ontwikkelfase meer gesleuteld blijft worden, is ook bij de meeste WooCommerce webwinkels sprake van doorontwikkeling. Een webwinkel heeft vaak nieuwe behoeftes. Komt je concurrent bijvoorbeeld met same day delivery, dan wil je dat zelf ook doorvoeren. Het kan ook dat je wilt gaan werken met kortingscoupons of pre-orders, of een koppeling nodig hebt met je boekhouding. Het is verstandig om jaarlijks 25 procent van het initiële budget te reserveren voor doorontwikkeling. Stel dat de ontwikkelkosten van je website 6000 euro waren, dan zou je er ieder jaar dus zo’n 1500 euro voor moeten vrijmaken.

Kleine periodieke kostenposten

Ga je een WordPress webshop laten maken? Dan moet je rekening houden met enkele kleine periodieke kostenposten. Een domeinnaam kost je slechts enkele euro’s per jaar. En een SSL-certificaat voor een beveiligde verbinding enkele tientallen euro’s.

Tot slot: als eigenaar van een webshop heb je buiten de website om vanzelfsprekend nog een hoop andere kosten. Je leest er meer over in ons artikel ‘Wat zijn de kosten van een webshop?

Wil jij meer weten over de mogelijkheden en kosten voor het laten maken van een WordPress webshop? Neem vrijblijvend contact op met Web Whales.